Z dumą informujemy, że studenci naszego Koła Naukowego Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej – Jakub Karwacki oraz Karolina Piela – odnieśli sukces w tegorocznej edycji „Konkursu Rektora WAT na najlepszą pracę studenta wykonaną w kole naukowym WAT”, który odbył się 19.11.2024 r.

Studenci nagrody odebrali z rąk Rektora-Komendanta WAT gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysława Wachulaka podczas uroczystości Dnia Podchorążego w Klubie WAT w dniu 29.11.2024 r.

Ich projekt, zatytułowany „Projekt sześciopunktu do zastosowań ogólnych oraz koncepcja czytnika Braille’a dla osób niewidomych”, zdobył pierwsze miejsce w kategorii praca praktyczna. To wyróżnienie jest dowodem ich zaangażowania, kreatywności oraz zaawansowanej wiedzy inżynierskiej, które pozwoliły im stworzyć rozwiązanie wspierające osoby niewidome.

Serdecznie gratulujemy Jakubowi i Karolinie sukcesu oraz dziękujemy za godne reprezentowanie naszego Koła. Ich innowacyjność i praktyczne podejście do technologii nie tylko zdobywają uznanie, ale także inspirują do dalszych działań.

Zachęcamy do obserwowania naszych kolejnych osiągnięć i wspierania przyszłych projektów realizowanych przez Koło Naukowe Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej!

Dwie osoby, kobieta i mężczyzna - studenci WAT, stoją obok siebie, trzymają w rękach teczki z logo WAT, kobieta trzyma także różę.
Fot. 1. Studenci Koła Naukowego Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej zdobyli I. miejsce w konkursie Rektora na najlepszą pracę

sala wykładowa ze słuchaczami oraz prowadzący wykład prof. Mirosław Gidlewski.
Fot. 1. Prof. Gidlewski w trakcie wykładu

26 listopada br. zespół Centrum Wiedzy o Dostępności WAT (CWOD) w składzie:

  • dr hab. inż. Jerzy Jackowski, prof. WAT, Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT, Kierownik Centrum Wiedzy o Dostępności WAT;
  • dr hab. inż. Mirosław Gidlewski, prof. WAT, Dyrektor Instytutu Pojazdów i Transportu WIM WAT, zastępca Kierownika CWOD;
  • mgr inż. Tomasz Mantur;

przeprowadził seminarium szkoleniowe pt. „Jak długo i bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym korzystając ze środków transportu indywidualnego?”, dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku (UTW) w Ostrowie Wielkopolskim. W seminarium wzięło udział ponad sześćdziesięciu Słuchaczy UTW.

Prof. Gidlewski w trakcie wykładu.
Fot. 2. Prof. Gidlewski w trakcie wykładu

Podczas seminarium poruszono tematykę związaną z wiekiem uczestnika ruchu drogowego i jego wpływem na zagrożenia wypadkowe i ich skutki, rodzajami i przyczynami wypadków drogowych, których sprawcami najczęściej są seniorzy oraz urządzeniami i systemami bezpieczeństwa czynnego w samochodach wspomagających pasywnie i aktywnie kierowcę, które są szczególnie przydatne seniorom.

Podczas szkolenia przekazano informację i udzielono praktycznych wskazówek w jaki sposób i w  jakiej tematyce osoby zainteresowane, osoby o szczególnych potrzebach i osoby z niepełnosprawnościami, mogą uzyskać informacje, wsparcie i pomoc z CWOD.

na zdjęciu widoczni przedstawiciele Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Ostrowie Wielkopolskim oraz delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT. W tle banery Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT.
Fot. 3. Pamiątkowe zdjęcie delegacji CWoD z przedstawicielami UTW Ostrów Wielkopolski

Na zakończenie spotkania wykonano pamiątkowe zdjęcie delegacji CWOD z przedstawicielami UTW. Słuchacze zaproszeni zostali do udziału w kolejnych szkoleniach realizowanych przez CWOD oraz do kontaktu z punktem informacyjnym.

prof. Mirosław Gidlewski podczas wykładu oraz siedzący słuchacze.
Fot. 4. Prof. Gidlewski w trakcie wykładu

Tekst i zdjęcia: Tomasz Mantur

Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw; grupa podchorążych stojących tyłem do budynku.
Fot. 1. Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw

Zajęcia dla podchorążych z Wydziału Inżynierii Mechanicznej zorganizował pododdział przeprawowy Wojsk Inżynieryjnych w 4. Pułku Saperów w Dęblinie. Zadaniem pułku jest urządzanie i utrzymywanie przepraw.

Podchorążowie, studenci kierunku mechanika i budowa maszyn ze specjalnością maszyny inżynieryjne wzięli udział w zajęciach taktyczno-inżynieryjnych zorganizowanych 20 listopada 2024 r. w Dęblinie. Tematyka zajęć obejmowała poszczególne etapy urządzenia i utrzymania przeprawy przez Wisłę – zarówno przeprawy desantowej, zorganizowanej na transporterach pływających PTS-M, jak i przeprawy promowej, z wykorzystaniem elementów parku pontonowego PP-64.

Podstawowym celem zajęć było zapoznanie podchorążych z przebiegiem procesu dowodzenia na poziomie dowódcy plutonu, w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistych: od postawienia zadania, poprzez rozpoznanie przeszkody wodnej, urządzenie przeprawy i jej utrzymanie, aż po działania grupy ratunkowo-ewakuacyjnej oraz udzielenie pomocy technicznej.

Wizyta w jednostce liniowej oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach ze sprzętem podniosły poziom świadomości podchorążych w obszarze dowodzenia na szczeblu dowódcy plutonu. Od doświadczonych dowódców pododdziałów podchorążowie dowiedzieli się, jakie są możliwości i ograniczenia poszczególnych jednostek sprzętu i wyposażenia. Przybliżono im problemy, z jakimi będą się mogli spotkać w przyszłej służbie.

ppłk Tomasz Ślęzak, Wiesław Kuchta
fot. źródło: 4. Pułk Saperów w Dęblinie

Grupa podchorążych w pomieszczeniu, stoją dookoła mapy.
Fot. 2. Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw

Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw.
Fot. 3. Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw

Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw.
Fot. 4. Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw

Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw.
Fot. 5. Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw

Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw.
Fot. 6. Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw

Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw.
Fot. 7. Podchorążowie na szkoleniu z organizowania przepraw

dr inż. Janusz Chojnowski
Fot. 1. dr inż. Janusz Chojnowski

W dniach 13–14 listopada 2024 roku odbyła się edycja największego w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenia matchmakingowego – Konferencja Horizon4Poland’24. Była ona poświęcona innowacyjnym technologiom oraz ich zastosowaniom w przemyśle i energetyce. Wydarzenie zgromadziło wybitnych ekspertów z różnych dziedzin nauki i techniki, reprezentujących zarówno środowiska akademickie, jak i przemysłowe. Konferencja miała miejsce w Hotelu Novotel Warszawa Airport i przyciągnęła uwagę szerokiego grona uczestników z kraju i zagranicy.

Podczas wydarzenia, z ramienia Wojskowej Akademii Technicznej, wystąpił dr inż. Janusz Chojnowski, który zaprezentował referat zatytułowany: „Dual-fuel engines using hydrogen-enriched fuels as an ecological source for industry and energy production”. W swoim wystąpieniu dr Chojnowski przedstawił wyniki obiecujących badań nad technologiami niskoemisyjnymi, które mają potencjał do zrewolucjonizowania sektora transportowego oraz energetycznego.

W trakcie prezentacji zaprezentowano koncepcję modernizacji silników diesla poprzez ich przystosowanie do zasilania syntetycznymi paliwami wzbogaconymi wodorem. Podczas referatu omówiono także potencjalne zastosowania tej technologii, podkreślając jej uniwersalność oraz elastyczność w dostosowywaniu do różnorodnych wymagań.

Efektywna współpraca między podmiotami naukowymi a przedsiębiorcami wpływa na zwiększenie aktywności w konkursach programu Horyzont Europa – największego w historii Unii Europejskiej programu w zakresie badań naukowych i innowacji. W ciągu siedmiu lat (2021–2027) na nowatorskie badania i innowacyjne rozwiązania przeznaczono łącznie 95,5 mld euro.

Hasło przewodnie tegorocznego wydarzenia brzmiało: „Polish Presidency on the Horizon” i nawiązywało do objęcia przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej od stycznia 2025 roku (w ramach trio z Cyprem i Danią).

W tym roku na konferencji pojawiło się przedstawicielstwo kilkunastu partnerstw europejskich, m.in.: Virtual Worlds, Batt4UE, EIT InnoEnergy, Solar PV, AI Data and Robotics Association, Clean Aviation, SESAR Joint Undertaking, EP PerMed, BrainHealth. Tegoroczna edycja koncentrowała się na udziale partnerów biznesowych poszukujących naukowców do współpracy przy projektach B+R oraz na obecności przedstawicieli instytucji finansujących tego typu inicjatywy.

Więcej informacji o działalności naukowej i projektach realizowanych w WIM-WAT można znaleźć na stronie Wojskowej Akademii Technicznej.

Uczestnicy Konferencji Horizon4Poland’24
Fot. 2. Konferencja Horizon4Poland’24

dr inż. Janusz Chojnowski
Fot. 3. dr inż. Janusz Chojnowski