Fot. 1. dr inż. Wojciech Napadłek i młodzież podczas opowiadania o technologiach laserowych w przemyśle
Fot. 1. WIM podczas Warszawskich Dni Techniki

W dniach 27 września – 4 października 2023 r. odbyły się XII Warszawskie Dni Techniki pod stałym hasłem Warszawa – Technika wczoraj, dziś, jutro.

Tematami wiodącymi tegorocznych Warszawskich Dni Techniki były:

  • Nowa fotowoltaika,
  • Obrabiarki sterowane numerycznie,
  • Mechatronika w pojazdach.

W ramach obchodów Dni Techniki odbyły się wycieczki młodzieży m.in. do Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT, gdzie w dniu 2 października 2023 r. dr inż. Wojciech Napadłek zaprezentował Nowoczesne technologie laserowe w przemyśle.

***

Cele Warszawskich Dni Techniki to przede wszystkim:

  • docenienie zawodu inżyniera i technika,
  • zachęcenie młodzieży do nauki o technice,
  • rozwój zainteresowań technicznych,
  • uświadomienie atrakcyjności studiów technicznych,
  • zwiększenie ilości młodzieży w szkołach o profilu technicznym,
  • zapoznanie młodzieży z techniką w życiu miasta oraz funkcjonujących w nim ośrodków naukowych i przemysłowych,
  • poszerzenie wiedzy o aktualnym stanie techniki i innowacyjności zastosowań technicznych,
  • preorientacja zawodowa młodego pokolenia,
  • rozbudzanie poczucia dumy z osiągniętych dokonań technicznych.

Zdjęcia: www.dni-techniki.ow-simp.pl

Fot. 2. Pracownik Wydziału w Sali laboratoryjnej prezentuje młodzieży zasady działania lasera.
Fot. 2.WIM podczas Warszawskich Dni Techniki

Fot. 3. Pracownik Wydziału w Sali laboratoryjnej prezentuje zastosowanie lasera przy użyciu mikroskopu.
Fot. 3. WIM podczas Warszawskich Dni Techniki

Fot. 4. dr inż. Wojciech Napadłek i studenci, siedząc - prowadzą dyskusję na temat technologii laserowych w przemyśle.
Fot. 4. WIM podczas Warszawskich Dni Techniki

Fot. 1. Profesor Jerzy Jackowski stojący przy mównicy przodem do zgromadzonych gości.
Fot. 1. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Projektowanie uniwersalne w transporcie indywidualnym oraz doskonalenie pojazdów przeznaczonych dla osób o szczególnych potrzebach w celu zwiększenia ich mobilności oraz minimalizowania zagrożenia wypadkami drogowymi, to główne zagadnienia I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej pt. „Mobilność osób o szczególnych potrzebach”, która odbyła się 26–27 października 2023 r. w Wojskowej Akademii Technicznej.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Rektor-Komendant WAT, Minister Rodziny i Polityki Społecznej oraz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.

Konferencja została zorganizowana przez Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach Wojskowej Akademii Technicznej, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Instytut Psychologii), Instytut Transportu Samochodowego oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Łatwiejszy dostęp do środków komunikacji indywidualnej

Rektor-Komendant WAT gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak zwrócił uwagę na wsparcie, jakiego Centrum udziela osobom o szczególnych potrzebach w korzystaniu przez nich z transportu indywidualnego. „Centrum realizuje działania nakierowane na badania, dydaktykę i upowszechnianie zasad projektowania uniwersalnego. W ramach realizacji projektu wypracowywane są rozwiązania, które ułatwiają dostęp do środków komunikacji indywidualnej seniorom, osobom chorym i niepełnosprawnym oraz weteranom z zespołem stresu pourazowego. Ważna jest też współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym i organizacjami zrzeszającymi osoby o szczególnych potrzebach” – podkreślił gen. bryg. prof. Przemysław Wachulak. Rektor zadeklarował wsparcie Akademii w działania na rzecz osób o szczególnych potrzebach. „Doświadczenie, wiedzę i zaangażowanie naszej kadry oraz wszystkich, którzy podczas konferencji będą prezentować swoje referaty i osiągnięcia chcemy spożytkować w taki sposób, by osoby o szczególnych potrzebach odczuwały wsparcie w korzystaniu ze środków transportu indywidualnego” – mówił gen. bryg. prof. Przemysław Wachulak.

Odpowiednie przygotowanie kadry

Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski podkreślił, że konferencja jest efektem integracji środowisk naukowych: Instytutu Transportu Samochodowego, nadzorującego funkcjonowanie projektu, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, podejmującego działania w obszarze zagadnień społecznych i Wojskowej Akademii Technicznej, realizującej kształcenie i badania w zakresie projektowania uniwersalnego. „Wydział Inżynierii Mechanicznej WAT oferuje trzy programy kształcenia: biocybernetykę i inżynierię biomedyczną, na której oferujemy specjalności w zakresie projektowania sprzętu rehabilitacyjnego, logistykę związaną m.in. z zagadnieniami poprawy transportu i jego funkcjonalności oraz mechanikę i budowę maszyn. W ramach tych trzech kierunków znalazły się treści programowe związane z funkcjonowaniem Centrum wiedzy o dostępności. W ten sposób kształcimy kadry, które będą uwrażliwione na zagadnienia dotyczące projektowania rozwiązań dla osób o szczególnych potrzebach” – wyjaśnił prof. Jerzy Małachowski.

Działanie przeciw wykluczeniu społecznemu

Kierownik Centrum wiedzy o dostępności dr hab. inż. Jerzy Jackowski, prof. WAT zaznaczył, że konferencja porusza ważne problemy i wyzwania społeczne, jakimi są działania przeciw wykluczeniu. „Chcemy, by osoby o szczególnych potrzebach, wynikających z podeszłego wieku, ale także z niepełnosprawności, z chorób czy z uszczerbku na zdrowiu wywołanym wypadkiem drogowym lub działaniami wojennymi poczuły wsparcie w ułatwianiu dostępu do środków transportu. Zbyt mało dotychczas poświęcano uwagi problematyce transportu indywidualnego, który jest znacznie trudniejszy, ale my w swojej działalności skupiamy się właśnie na tym obszarze” – mówił prof. Jackowski.

Integracja różnych środowisk na rzecz osób o szczególnych potrzebach

Autorami wygłoszonych na konferencji referatów byli przedstawiciele nauk technicznych, reprezentujący Wojskową Akademię Techniczną, Politechnikę Poznańską, Politechnikę Warszawską, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Sieć Badawczą Łukasiewicz – Państwowy Instytut Motoryzacji i in., przedstawiciele nauk społecznych i prawnych z Instytutu Transportu Samochodowego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, architekci ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Politechniki Świętokrzyskiej, Politechniki Śląskiej oraz praktycy zaangażowani w obszar transportu indywidualnego dla osób o szczególnych potrzebach, reprezentujący Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Podlaski Sejmik Osób z Niepełnosprawnościami, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie oraz Towarzystwo Ubezpieczeniowe Compensa.

W konferencji wzięło udział ponad 193 uczestników, a transmisja online uzyskała liczbę ponad 400 wyświetleń. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele uczelni z całej Polski, instytucji i organizacji społecznych oraz gospodarczych zainteresowanych aktualnym stanem i perspektywami rozwoju środków transportu indywidualnego w zakresie korzystania z niego przez osoby o szczególnych potrzebach, przedstawiciele Straży Miejskiej, Policji, organizacji weteranów wojennych, nauczyciele oraz uczniowie szkół średnich.

W ramach konferencji swoje produkty zaprezentowało 12 firm, zajmujących się wytwarzaniem, dostosowywaniem i dystrybucją nowoczesnych, wysoko zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla osób o szczególnych potrzebach poruszających się środkami transportu indywidualnego.
Relacje z konferencji: 1 dzień oraz 2 dzień.

Audycja TVP3 (od 9:33 min): https://regiony.tvp.pl .

* * *
Projekt Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach Wojskowej Akademii Technicznej finansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. Dofinansowanie projektu wynosi ponad 5,3 mln złotych.

W ramach działalności Centrum:

  • powstały pomieszczenia, m.in. takie jak punkt informacyjno-konsultacyjny oraz specjalistyczne laboratorium dydaktyczne wyposażone m.in. w symulator kierowania samochodem przez osobę o szczególnych potrzebach;
  • została zainicjowana współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, m.in. w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
  • tworzona jest procedura, która pozwoli Centrum na certyfikowanie pojazdów i usług dla osób o szczególnych potrzebach;
  • realizowany jest ogólnopolski konkurs dla młodzieży ze szkół średnich na propozycje urządzeń poprawiających mobilność osób o szczególnych potrzebach.

W ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 w polskich uczelniach funkcjonują cztery centra wiedzy o dostępności. Są to projekty w obszarach:

  • transport i mobilność (Wojskowa Akademia Techniczna);
  • architektura, urbanistyka i budownictwo (Politechnika Krakowska);
  • cyfryzacja i komunikacja (Uniwersytet Szczeciński);
  • design i przedmioty codziennego użytku (Politechnika Opolska).

Ewa Jankiewicz – rzecznik prasowy WAT
fot. Katarzyna Puciłowska

Fot. 2. Uczestnicy konferencji siedzący na sali konferencyjnej przodem do osoby przekawiającej.
Fot. 2. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 3. Osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim wygłaszająca prezentację.
Fot. 3. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 4. Uczestnicy konferencji w tym osoba na wózku inwalidzkim przy stoje rejestracyjnym konferencji odbierająca materiały konferencyjne.
Fot. 4. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 5. Zdjecie osoby migajacej siedzącej na krześle, z tyłu zielone tło. Osoba nagrywana, tłumacząca poszczególne wystąpienia.
Fot. 5. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 6. Uczestnik siedzący na sali konferencyjnej z ulotką papierową na kolanach.
Fot. 6. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 7. Uczestnicy konferencji w holu budynk oglądajacy materiały i sprzęt zaproszonych firm.
Fot. 7. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 8. Uczestnicy konferencji w holu budynk oglądajacy materiały i sprzęt zaproszonych firm.
Fot. 8. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 9. Uczestnicy konferencji w holu budynk oglądajacy materiały i sprzęt zaproszonych firm.
Fot. 9. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 1. logo na białym tle składające się z niebieskich liter CRMiPB WAT.
Fot. 1. Logo CRMiPB WAT
 

Centrum Robotów Mobilnych i Platform Bezzałogowych WAT

zaprasza wszystkich Studentów i Doktorantów Wojskowej Akademii Technicznej do wzięcia udziału w konkursie na projekt wstępny bezzałogowego systemu mobilnego do zastosowań związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa pt.:
„ROBOTON”

W ramach projektu należy przedstawić:

  • analizę problemu i przeznaczenie proponowanego rozwiązania,
  • koncepcje wraz z założeniami projektowymi,
  • wstępne obliczenia lub symulacje.

Projekt może stanowić podstawę do przyszłych prac dyplomowych lub stanowić element już realizowanych prac.
Pracę można tworzyć samodzielnie lub zespołowo.

Ważne daty:

1. rozpoczęcie naboru Formularzy Zgłoszeniowych 01.11.2023 r.
2. zakończenie naboru Formularzy Zgłoszeniowych 25.01.2024 r.
3. ogłoszenie oceny formalnej zgłoszonych Projektów 29.01.2024 r.
4. ogłoszenie eksperckiej oceny merytorycznej Projektów 08.02.2024 r.
5. prezentacja Projektów i rozstrzygnięcie konkursu 22.02.2024 r.

Więcej informacji:
1) dr inż. Marian Łopatka – tel. 261 839 616;
2) ppłk. dr inż. Łukasz Kiszkowiak – tel. 261 837 374;
3) https://irkm.wim.wat.edu.pl/index.php/konferencje/konkurs-roboton

W konkursie przewidziane są nagrody:

  1. nagroda Rektora WAT;
  2. nagroda Centrum Robotów Mobilnych i Platform Bezzałogowych WAT – wyróżnienie Dziekana WML;
  3. nagroda Centrum Robotów Mobilnych i Platform Bezzałogowych WAT – wyróżnienie Dziekana WIM;
  4. wyróżnienia Centrum Robotów Mobilnych i Platform Bezzałogowych WAT za szczególne osiągnięcia.

W połowie października 2023 r. zakończył się prowadzony od ostatniego tygodnia stycznia 2023 r. remont pomieszczeń dydaktycznych Instytutu Pojazdów i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT w budynku 23 oraz 23A. Zakres remontu był dość obszerny. W budynku 23A dotyczył on wszystkich sal wykładowych zlokalizowanych na parterze budynku (2, 3, 5, 6 i 7) oraz pomieszczeń laboratoryjnych 4 i 4a.

Fot. 1. Ogólny widok sali wykładowej nr 2 po remoncie, na pierwszym planie ławki i krzesła, na dalszym planie tablica akademicka, projektor multimedialny i ekran projekcyjny, na ścianach po prawej plakaty dydaktyczne.
Fot. 1. Widok ogólny sali wykładowej nr 2 po remoncie
 
Fot. 2. Ogólny widok sali wykładowej nr 5 po remoncie, na pierwszym planie ławki i krzesła, na dalszym planie tablica akademicka, projektor multimedialny i ekran projekcyjny, na ścianach po prawej plakaty dydaktyczne.
Fot. 2. Widok ogólny sali wykładowej 5 po remoncie
 

W efekcie prac remontowych otrzymano 4 kompleksowo odnowione sale wykładowe, wyposażone w tablice akademickie, projektory multimedialne z ekranami projekcyjnymi o dużej powierzchni, komputery All in One dla wykładowców z dostępem do internetu, nowoczesne, strefowe oświetlenie LED oraz wentylację wymuszoną. Podczas remontu zmieniono przeznaczenie pomieszczenia nr 7, które do rozpoczęcia remontu było użytkowane jako sala wykładowa. Pomieszczenie to zostało dostosowane do potrzeb pracowni komputerowej – przygotowano je do umieszczenia 26 stanowisk roboczych (komputerów All in One zakupionych z Funduszu Zakupów Środków Trwałych) podłączonych do internetu oraz wyposażono w dwa projektory multimedialne, dwa ekrany projekcyjne oraz tablicę magnetyczną suchościeralną. Pracownię komputerową wyposażono także w instalację wentylacji oraz klimatyzacji pomieszczenia.

Fot. 3. Ogólny widok pracowni komputerowej po remoncie – stan przed montażem wyposażenia
Fot. 4. Widok pracowni komputerowej po remoncie – przygotowanej do montażu wyposażenia
 

Całościowy remont wykonano również w pracowniach laboratoryjnych 4 i 4a. Obejmował on między innymi wykonanie nowych instalacji elektrycznych (prądu stałego i przemiennego) wraz z nowymi tablicami zasilającymi, umożliwiającymi podłączenie planowanych do rozmieszczenia w pracowni stanowisk dydaktycznych. W pomieszczeniu 4a zmieniono nieco jego organizację, pozostawiono dotychczas funkcjonujące stanowiska badawcze systemu stabilizacji armaty czołgowej (w pionie oraz w poziomie) i oddzielając je od pulpitu sterowniczego przesuwną ścianką z bezpiecznego szkła.

Fot. 5. Widok pracowni dydaktycznej ze stanowiskami do badania systemu stabilizacji armaty czołgowej – w pionie (po lewej) oraz w poziomie (za ścianką ruchomą). Na pierwszym planie ścianka przesuwna i pulpit sterowania stanowiskami.
Fot. 5. Widok pracowni 4a – widoczna ścianka przesuwna oddzielająca pulpit sterowniczy od stanowisk dydaktycznych stabilizatora armaty pojazdu wojskowego – systemu poziom (za pulpitem) oraz systemu pion (po lewej)
Fot. 6. Ogólny widok pracowni laboratoryjnej 4 bezpośrednio po zakończeniu remontu, na pierwszym planie widoczne tablice zasilające, po prawej stronie drzwi do pomieszczenia z korytarza budynku 23A.
Fot. 6. Widok pracowni laboratoryjnej 4 bezpośrednio po zakończeniu remontu

W budynku 23 remont obejmował:

  • całościowy remont węzła sanitarnego (toalet) dla mężczyzn;
  • utworzenie w oparciu o dotychczasowe pomieszczenia magazynowe i gospodarcze węzła sanitarnego (toalet) dla kobiet oraz toalety dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w której zamontowano również przewijak dla niemowląt;
  • kompleksowy remont części korytarza przylegającego do remontowanych pomieszczeń wraz ze schodami umożliwiającymi dostanie się do podwyższonej kondygnacji budynku.

Fot. 7. Ogólny widok wyremontowanej części korytarza w budynku 23 – widoczne schody prowadzące do wyjścia z budynku, po prawej stronie platforma dla wózków osób z niepełnosprawnościami, po prawej poręcz z oznaczeniami w systemie Braille’a
Fot. 7. Widok wyremontowanej części korytarza budynku 23 z zamontowaną platformą schodową dla wózków oraz fakturowymi oznaczeniami nawierzchni
Fot. 8. Widok prawej strony toalety dostosowanej – po prawej umywalka z lustrem i poręczami dla osób z niepełnosprawnościami, po lewej przewijak dla niemowląt.
Fot. 8. Toaleta dostosowana – widok prawej strony pomieszczenia z umywalką dla osób z niepełnosprawnościami i przewijakiem (po lewej)
Fot. 9. Ogólny widok części toalety dla mężczyzn – w centralnej części szafka z umywalkami nablatowymi, po lewej suszarka kieszeniowa do rąk, po prawej kosz na odpady higieniczne.
Fot. 9. Część toalety dla mężczyzn, w której umieszczono umywalki
Fot. 10. Ogólny widok części toalety dla kobiet – po lewej stronie umywalki oraz suszarki kieszeniowe do rąk, po prawej kącik gospodarczy ze zlewozmywakiem, kosz na śmieci oraz widoczna część toalety w której umieszczono kabiny.
Fot. 10. Widok toalety dla kobiet od strony drzwi wejściowych z budynku 23A

Ważną częścią wykonanego remontu było także dostosowanie budynku 23 do potrzeb osób o szczególnych potrzebach, w związku z umieszczeniem w tym budynku Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach. W tym zakresie wykonane prace obejmowały między innymi zamontowanie platformy schodowej dla wózków osób z niepełnosprawnościami, zastosowanie przed pierwszym i za ostatnim stopniem schodów fakturowych oznaczeń powierzchni (tzw. „grzybków”), montaż poręczy schodowej oraz oznakowanie drzwi wejściowych do budynku, drzwi do pomieszczeń sanitarnych oraz poręczy tabliczkami z odpowiednimi informacjami wykonanymi w systemie Braille’ dla osób niewidzących.

Remont obejmował również modernizację węzła ciepłowniczego, w którym zamontowano moduł ciepłej wody użytkowej.

Obecnie trwa wyposażanie pracowni komputerowej (pomieszczenie nr 7) oraz montaż i podłączanie stanowisk dydaktycznych do badania różnego rodzaju silników elektrycznych stosowanych w pojazdach z napędem hybrydowym i elektrycznym w pracowni laboratoryjnej nr 4.

Remont sfinansowany został ze środków służbowych oraz ze środków projektu FS/32-274/2021/WAT Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach.

Dodatkowo, w ramach realizacji ww. projektu wykonano remont pomieszczenia 11 w budynku 23, zmieniając jego przeznaczenie. Po kompleksowym remoncie zorganizowano w nim pracownię dydaktyczną, przeznaczoną do realizacji szkoleń prowadzonych w ramach projektu oraz na potrzeby zajęć laboratoryjnych z nowo wprowadzonych do programu studiów przedmiotów dotyczących projektowania uniwersalnego w zakresie dostosowania środków transportu do potrzeb osób z różnego rodzaju niesprawnościami.

Fot. 11. Ogólny widok sali dydaktycznej CWoD – po prawej stronie symulator jazdy, w centralnej części wideoprojektory i ekrany projekcyjne, po lewej wózki inwalidzkie.
Fot. 11. Sala dydaktyczna Centrum Wiedzy o Dostępności – po prawej widoczny symulator jazdy

Fot. 1. Pracownik CWoD z założonym kombinezonem geriatrycznym - symulatorem ograniczeń osób w podeszłym wieku, zakupionym na potrzeby szkoleniowe.
Fot. 12. Kombinezon geriatryczny, zakupiony na potrzeby szkoleń/zajęć dydaktycznych

Obecnie trwa remont pomieszczenia 10, w którym umieszczone zostaną zakupione, specjalistyczne pomoce dydaktyczne na potrzeby zajęć laboratoryjnych realizowanych w ww. zakresie.

Opracował: Grzegorz Trawiński
Fotografie: Krzysztof Świder (1, 2 i 5) oraz Piotr Golba (pozostałe)