Celem projektu Hybrid Drive Train Demonstrator – etap II, jest opracowanie demonstratorów pojazdów kołowych i gąsienicowych do celów wojskowych z zastosowaniem technologii hybrydowych układów napędowych.

W ramach realizacji projektu HybriDT II zidentyfikowane zostaną najlepsze rozwiązania dla technologii modułowej oraz zostanie opracowana skalowalna architektura hybrydowego napędu spalinowo-elektrycznego do celów wojskowych. Rozwiązanie to pozwoli na znaczącą oszczędność masy i przestrzeni, redukcję promieniowania cieplnego i zmniejszenie zużycia paliwa. Prace te są konieczne ze względu na odmienne podejście do zastosowania tej technologii niż w zastosowaniach cywilnych.

Zasadniczym przedmiotem zainteresowań są pojazdy kołowe – bojowe wozy piechoty w rozwiązaniu 8×8 i 6×6 oraz pojazdy gąsienicowe.

Projekt Hybrid II, został zainicjowany w grupie roboczej EDA CapTech Ground Systems będącej częścią Research and Innovation Directorate i przyczyni się do opracowania innowacyjnych systemów napędowych, które mają na celu zaspokoić potrzeby przyszłościowej produkcji pojazdów z najbardziej zaawansowanymi technologiczne układami napędowymi stosowanymi w transporcie, zgodnie z kierunkami rozwoju nowoczesnych pojazdów wojskowych.

W Woskowej Akademii Technicznej projekt jest realizowany przez dwa zespoły z Instytutu Pojazdów i Transportu WIM. Zespół z Zakładu Inżynierii Pojazdów i Transportu, którym kieruje ppłk dr inż. Zdzisław HRYCIÓW oraz zespół z Zakładu Silników i Inżynierii Eksploatacji, którym kieruje dr inż. Mirosław KARCZEWSKI.

Projekt realizowany jest w konsorcjum obejmującym łącznie 13 podmiotów z 5 państw. Ze strony Polskiej projekt jest realizowany przez Wojskową Akademię Techniczną oraz Hutę Stalowa Wola. WAT odpowiedzialny jest za zbudowanie modelu układu napędowego, modelu toru badawczego i za zdefiniowanie parametrów, którymi powinny się charakteryzować komponenty opracowywanego hybrydowego układu napędowego. Drugim podmiotem krajowym realizującym projekt jest Huta Stalowa Wola, której zadaniem jest udostępnienia toru do badań oraz dostarczenia wytycznych taktyczno-technicznych dla napędu pojazdu gąsienicowego, a także wspieranie procesu powstawiania nowego układu napędowego pod kątem późniejszej integracji opracowanego rozwiązania w pojeździe.

Odpowiednio dobrani partnerzy krajowi, realizujący projekt w kooperacji nauka-przemysł są wynikiem szeroko zakrojonych działań zespołu koordynującego uruchamianie projektu ze strony Departamentu Innowacji MON. Pan dr inż. Filip POLAK, jako ekspert rządowy w Panelu CapTech Land, był odpowiedzialny za stworzenie symbiozy pomiędzy kompetencjami partnerów polskich oraz z pozostałych krajów biorących udział w projekcie, aby cel projektu był zrealizowany w sposób odpowiadający wymogom poszczególnych ministerstw pięciu krajów biorących udział w projekcie.

Efekty pracy międzynarodowego konsorcjum będzie można oceniać już za 15 miesięcy, kiedy projekt będzie zakończony, a kolejna jego faza zakłada zbudowanie pełnoskalowego demonstratora tej technologii, co ma potwierdzić wypracowane rozwiązania opracowywane w WAT.

Projekt finansowany jest przez Europejską Agencję Obrony (EDA)
Liderek Konsorcjum jest AVL List GmbH – Austria.

Fot. 1. Wersja demonstracyjna hybrydowych układów napędowych – pojazd kołowy-bojowy wóz piechoty w rozwiązaniu 8x8; model komputerowy
Fot. 1. Wersja demonstracyjna hybrydowych układów napędowych

Fot. 2. Wersja demonstracyjna hybrydowych układów napędowych – pojazd kołowy-bojowy wóz piechoty w rozwiązaniu 6x6; model komputerowy
Fot. 2. Wersja demonstracyjna hybrydowych układów napędowych

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronach EDA oraz Linkedin:

New EDA project to advance work on hybrid drive trains for military vehicles (europa.eu)

https://www.linkedin.com

Fot. 1. dr inż. Wojciech Napadłek i młodzież podczas opowiadania o technologiach laserowych w przemyśle
Fot. 1. WIM podczas Warszawskich Dni Techniki

W dniach 27 września – 4 października 2023 r. odbyły się XII Warszawskie Dni Techniki pod stałym hasłem Warszawa – Technika wczoraj, dziś, jutro.

Tematami wiodącymi tegorocznych Warszawskich Dni Techniki były:

  • Nowa fotowoltaika,
  • Obrabiarki sterowane numerycznie,
  • Mechatronika w pojazdach.

W ramach obchodów Dni Techniki odbyły się wycieczki młodzieży m.in. do Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT, gdzie w dniu 2 października 2023 r. dr inż. Wojciech Napadłek zaprezentował Nowoczesne technologie laserowe w przemyśle.

***

Cele Warszawskich Dni Techniki to przede wszystkim:

  • docenienie zawodu inżyniera i technika,
  • zachęcenie młodzieży do nauki o technice,
  • rozwój zainteresowań technicznych,
  • uświadomienie atrakcyjności studiów technicznych,
  • zwiększenie ilości młodzieży w szkołach o profilu technicznym,
  • zapoznanie młodzieży z techniką w życiu miasta oraz funkcjonujących w nim ośrodków naukowych i przemysłowych,
  • poszerzenie wiedzy o aktualnym stanie techniki i innowacyjności zastosowań technicznych,
  • preorientacja zawodowa młodego pokolenia,
  • rozbudzanie poczucia dumy z osiągniętych dokonań technicznych.

Zdjęcia: www.dni-techniki.ow-simp.pl

Fot. 2. Pracownik Wydziału w Sali laboratoryjnej prezentuje młodzieży zasady działania lasera.
Fot. 2.WIM podczas Warszawskich Dni Techniki

Fot. 3. Pracownik Wydziału w Sali laboratoryjnej prezentuje zastosowanie lasera przy użyciu mikroskopu.
Fot. 3. WIM podczas Warszawskich Dni Techniki

Fot. 4. dr inż. Wojciech Napadłek i studenci, siedząc - prowadzą dyskusję na temat technologii laserowych w przemyśle.
Fot. 4. WIM podczas Warszawskich Dni Techniki

Fot. 1. Profesor Jerzy Jackowski stojący przy mównicy przodem do zgromadzonych gości.
Fot. 1. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Projektowanie uniwersalne w transporcie indywidualnym oraz doskonalenie pojazdów przeznaczonych dla osób o szczególnych potrzebach w celu zwiększenia ich mobilności oraz minimalizowania zagrożenia wypadkami drogowymi, to główne zagadnienia I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej pt. „Mobilność osób o szczególnych potrzebach”, która odbyła się 26–27 października 2023 r. w Wojskowej Akademii Technicznej.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Rektor-Komendant WAT, Minister Rodziny i Polityki Społecznej oraz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.

Konferencja została zorganizowana przez Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach Wojskowej Akademii Technicznej, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Instytut Psychologii), Instytut Transportu Samochodowego oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Łatwiejszy dostęp do środków komunikacji indywidualnej

Rektor-Komendant WAT gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak zwrócił uwagę na wsparcie, jakiego Centrum udziela osobom o szczególnych potrzebach w korzystaniu przez nich z transportu indywidualnego. „Centrum realizuje działania nakierowane na badania, dydaktykę i upowszechnianie zasad projektowania uniwersalnego. W ramach realizacji projektu wypracowywane są rozwiązania, które ułatwiają dostęp do środków komunikacji indywidualnej seniorom, osobom chorym i niepełnosprawnym oraz weteranom z zespołem stresu pourazowego. Ważna jest też współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym i organizacjami zrzeszającymi osoby o szczególnych potrzebach” – podkreślił gen. bryg. prof. Przemysław Wachulak. Rektor zadeklarował wsparcie Akademii w działania na rzecz osób o szczególnych potrzebach. „Doświadczenie, wiedzę i zaangażowanie naszej kadry oraz wszystkich, którzy podczas konferencji będą prezentować swoje referaty i osiągnięcia chcemy spożytkować w taki sposób, by osoby o szczególnych potrzebach odczuwały wsparcie w korzystaniu ze środków transportu indywidualnego” – mówił gen. bryg. prof. Przemysław Wachulak.

Odpowiednie przygotowanie kadry

Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski podkreślił, że konferencja jest efektem integracji środowisk naukowych: Instytutu Transportu Samochodowego, nadzorującego funkcjonowanie projektu, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, podejmującego działania w obszarze zagadnień społecznych i Wojskowej Akademii Technicznej, realizującej kształcenie i badania w zakresie projektowania uniwersalnego. „Wydział Inżynierii Mechanicznej WAT oferuje trzy programy kształcenia: biocybernetykę i inżynierię biomedyczną, na której oferujemy specjalności w zakresie projektowania sprzętu rehabilitacyjnego, logistykę związaną m.in. z zagadnieniami poprawy transportu i jego funkcjonalności oraz mechanikę i budowę maszyn. W ramach tych trzech kierunków znalazły się treści programowe związane z funkcjonowaniem Centrum wiedzy o dostępności. W ten sposób kształcimy kadry, które będą uwrażliwione na zagadnienia dotyczące projektowania rozwiązań dla osób o szczególnych potrzebach” – wyjaśnił prof. Jerzy Małachowski.

Działanie przeciw wykluczeniu społecznemu

Kierownik Centrum wiedzy o dostępności dr hab. inż. Jerzy Jackowski, prof. WAT zaznaczył, że konferencja porusza ważne problemy i wyzwania społeczne, jakimi są działania przeciw wykluczeniu. „Chcemy, by osoby o szczególnych potrzebach, wynikających z podeszłego wieku, ale także z niepełnosprawności, z chorób czy z uszczerbku na zdrowiu wywołanym wypadkiem drogowym lub działaniami wojennymi poczuły wsparcie w ułatwianiu dostępu do środków transportu. Zbyt mało dotychczas poświęcano uwagi problematyce transportu indywidualnego, który jest znacznie trudniejszy, ale my w swojej działalności skupiamy się właśnie na tym obszarze” – mówił prof. Jackowski.

Integracja różnych środowisk na rzecz osób o szczególnych potrzebach

Autorami wygłoszonych na konferencji referatów byli przedstawiciele nauk technicznych, reprezentujący Wojskową Akademię Techniczną, Politechnikę Poznańską, Politechnikę Warszawską, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Sieć Badawczą Łukasiewicz – Państwowy Instytut Motoryzacji i in., przedstawiciele nauk społecznych i prawnych z Instytutu Transportu Samochodowego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, architekci ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Politechniki Świętokrzyskiej, Politechniki Śląskiej oraz praktycy zaangażowani w obszar transportu indywidualnego dla osób o szczególnych potrzebach, reprezentujący Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Podlaski Sejmik Osób z Niepełnosprawnościami, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie oraz Towarzystwo Ubezpieczeniowe Compensa.

W konferencji wzięło udział ponad 193 uczestników, a transmisja online uzyskała liczbę ponad 400 wyświetleń. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele uczelni z całej Polski, instytucji i organizacji społecznych oraz gospodarczych zainteresowanych aktualnym stanem i perspektywami rozwoju środków transportu indywidualnego w zakresie korzystania z niego przez osoby o szczególnych potrzebach, przedstawiciele Straży Miejskiej, Policji, organizacji weteranów wojennych, nauczyciele oraz uczniowie szkół średnich.

W ramach konferencji swoje produkty zaprezentowało 12 firm, zajmujących się wytwarzaniem, dostosowywaniem i dystrybucją nowoczesnych, wysoko zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla osób o szczególnych potrzebach poruszających się środkami transportu indywidualnego.
Relacje z konferencji: 1 dzień oraz 2 dzień.

Audycja TVP3 (od 9:33 min): https://regiony.tvp.pl .

* * *
Projekt Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach Wojskowej Akademii Technicznej finansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. Dofinansowanie projektu wynosi ponad 5,3 mln złotych.

W ramach działalności Centrum:

  • powstały pomieszczenia, m.in. takie jak punkt informacyjno-konsultacyjny oraz specjalistyczne laboratorium dydaktyczne wyposażone m.in. w symulator kierowania samochodem przez osobę o szczególnych potrzebach;
  • została zainicjowana współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, m.in. w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
  • tworzona jest procedura, która pozwoli Centrum na certyfikowanie pojazdów i usług dla osób o szczególnych potrzebach;
  • realizowany jest ogólnopolski konkurs dla młodzieży ze szkół średnich na propozycje urządzeń poprawiających mobilność osób o szczególnych potrzebach.

W ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 w polskich uczelniach funkcjonują cztery centra wiedzy o dostępności. Są to projekty w obszarach:

  • transport i mobilność (Wojskowa Akademia Techniczna);
  • architektura, urbanistyka i budownictwo (Politechnika Krakowska);
  • cyfryzacja i komunikacja (Uniwersytet Szczeciński);
  • design i przedmioty codziennego użytku (Politechnika Opolska).

Ewa Jankiewicz – rzecznik prasowy WAT
fot. Katarzyna Puciłowska

Fot. 2. Uczestnicy konferencji siedzący na sali konferencyjnej przodem do osoby przekawiającej.
Fot. 2. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 3. Osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim wygłaszająca prezentację.
Fot. 3. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 4. Uczestnicy konferencji w tym osoba na wózku inwalidzkim przy stoje rejestracyjnym konferencji odbierająca materiały konferencyjne.
Fot. 4. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 5. Zdjecie osoby migajacej siedzącej na krześle, z tyłu zielone tło. Osoba nagrywana, tłumacząca poszczególne wystąpienia.
Fot. 5. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 6. Uczestnik siedzący na sali konferencyjnej z ulotką papierową na kolanach.
Fot. 6. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 7. Uczestnicy konferencji w holu budynk oglądajacy materiały i sprzęt zaproszonych firm.
Fot. 7. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 8. Uczestnicy konferencji w holu budynk oglądajacy materiały i sprzęt zaproszonych firm.
Fot. 8. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 9. Uczestnicy konferencji w holu budynk oglądajacy materiały i sprzęt zaproszonych firm.
Fot. 9. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 1. logo na białym tle składające się z niebieskich liter CRMiPB WAT.
Fot. 1. Logo CRMiPB WAT
 

Centrum Robotów Mobilnych i Platform Bezzałogowych WAT

zaprasza wszystkich Studentów i Doktorantów Wojskowej Akademii Technicznej do wzięcia udziału w konkursie na projekt wstępny bezzałogowego systemu mobilnego do zastosowań związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa pt.:
„ROBOTON”

W ramach projektu należy przedstawić:

  • analizę problemu i przeznaczenie proponowanego rozwiązania,
  • koncepcje wraz z założeniami projektowymi,
  • wstępne obliczenia lub symulacje.

Projekt może stanowić podstawę do przyszłych prac dyplomowych lub stanowić element już realizowanych prac.
Pracę można tworzyć samodzielnie lub zespołowo.

Ważne daty:

1. rozpoczęcie naboru Formularzy Zgłoszeniowych 01.11.2023 r.
2. zakończenie naboru Formularzy Zgłoszeniowych 25.01.2024 r.
3. ogłoszenie oceny formalnej zgłoszonych Projektów 29.01.2024 r.
4. ogłoszenie eksperckiej oceny merytorycznej Projektów 08.02.2024 r.
5. prezentacja Projektów i rozstrzygnięcie konkursu 22.02.2024 r.

Więcej informacji:
1) dr inż. Marian Łopatka – tel. 261 839 616;
2) ppłk. dr inż. Łukasz Kiszkowiak – tel. 261 837 374;
3) https://irkm.wim.wat.edu.pl/index.php/konferencje/konkurs-roboton

W konkursie przewidziane są nagrody:

  1. nagroda Rektora WAT;
  2. nagroda Centrum Robotów Mobilnych i Platform Bezzałogowych WAT – wyróżnienie Dziekana WML;
  3. nagroda Centrum Robotów Mobilnych i Platform Bezzałogowych WAT – wyróżnienie Dziekana WIM;
  4. wyróżnienia Centrum Robotów Mobilnych i Platform Bezzałogowych WAT za szczególne osiągnięcia.