W połowie października 2023 r. zakończył się prowadzony od ostatniego tygodnia stycznia 2023 r. remont pomieszczeń dydaktycznych Instytutu Pojazdów i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT w budynku 23 oraz 23A. Zakres remontu był dość obszerny. W budynku 23A dotyczył on wszystkich sal wykładowych zlokalizowanych na parterze budynku (2, 3, 5, 6 i 7) oraz pomieszczeń laboratoryjnych 4 i 4a.

Fot. 1. Ogólny widok sali wykładowej nr 2 po remoncie, na pierwszym planie ławki i krzesła, na dalszym planie tablica akademicka, projektor multimedialny i ekran projekcyjny, na ścianach po prawej plakaty dydaktyczne.
Fot. 1. Widok ogólny sali wykładowej nr 2 po remoncie
 
Fot. 2. Ogólny widok sali wykładowej nr 5 po remoncie, na pierwszym planie ławki i krzesła, na dalszym planie tablica akademicka, projektor multimedialny i ekran projekcyjny, na ścianach po prawej plakaty dydaktyczne.
Fot. 2. Widok ogólny sali wykładowej 5 po remoncie
 

W efekcie prac remontowych otrzymano 4 kompleksowo odnowione sale wykładowe, wyposażone w tablice akademickie, projektory multimedialne z ekranami projekcyjnymi o dużej powierzchni, komputery All in One dla wykładowców z dostępem do internetu, nowoczesne, strefowe oświetlenie LED oraz wentylację wymuszoną. Podczas remontu zmieniono przeznaczenie pomieszczenia nr 7, które do rozpoczęcia remontu było użytkowane jako sala wykładowa. Pomieszczenie to zostało dostosowane do potrzeb pracowni komputerowej – przygotowano je do umieszczenia 26 stanowisk roboczych (komputerów All in One zakupionych z Funduszu Zakupów Środków Trwałych) podłączonych do internetu oraz wyposażono w dwa projektory multimedialne, dwa ekrany projekcyjne oraz tablicę magnetyczną suchościeralną. Pracownię komputerową wyposażono także w instalację wentylacji oraz klimatyzacji pomieszczenia.

Fot. 3. Ogólny widok pracowni komputerowej po remoncie – stan przed montażem wyposażenia
Fot. 4. Widok pracowni komputerowej po remoncie – przygotowanej do montażu wyposażenia
 

Całościowy remont wykonano również w pracowniach laboratoryjnych 4 i 4a. Obejmował on między innymi wykonanie nowych instalacji elektrycznych (prądu stałego i przemiennego) wraz z nowymi tablicami zasilającymi, umożliwiającymi podłączenie planowanych do rozmieszczenia w pracowni stanowisk dydaktycznych. W pomieszczeniu 4a zmieniono nieco jego organizację, pozostawiono dotychczas funkcjonujące stanowiska badawcze systemu stabilizacji armaty czołgowej (w pionie oraz w poziomie) i oddzielając je od pulpitu sterowniczego przesuwną ścianką z bezpiecznego szkła.

Fot. 5. Widok pracowni dydaktycznej ze stanowiskami do badania systemu stabilizacji armaty czołgowej – w pionie (po lewej) oraz w poziomie (za ścianką ruchomą). Na pierwszym planie ścianka przesuwna i pulpit sterowania stanowiskami.
Fot. 5. Widok pracowni 4a – widoczna ścianka przesuwna oddzielająca pulpit sterowniczy od stanowisk dydaktycznych stabilizatora armaty pojazdu wojskowego – systemu poziom (za pulpitem) oraz systemu pion (po lewej)
Fot. 6. Ogólny widok pracowni laboratoryjnej 4 bezpośrednio po zakończeniu remontu, na pierwszym planie widoczne tablice zasilające, po prawej stronie drzwi do pomieszczenia z korytarza budynku 23A.
Fot. 6. Widok pracowni laboratoryjnej 4 bezpośrednio po zakończeniu remontu

W budynku 23 remont obejmował:

  • całościowy remont węzła sanitarnego (toalet) dla mężczyzn;
  • utworzenie w oparciu o dotychczasowe pomieszczenia magazynowe i gospodarcze węzła sanitarnego (toalet) dla kobiet oraz toalety dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w której zamontowano również przewijak dla niemowląt;
  • kompleksowy remont części korytarza przylegającego do remontowanych pomieszczeń wraz ze schodami umożliwiającymi dostanie się do podwyższonej kondygnacji budynku.

Fot. 7. Ogólny widok wyremontowanej części korytarza w budynku 23 – widoczne schody prowadzące do wyjścia z budynku, po prawej stronie platforma dla wózków osób z niepełnosprawnościami, po prawej poręcz z oznaczeniami w systemie Braille’a
Fot. 7. Widok wyremontowanej części korytarza budynku 23 z zamontowaną platformą schodową dla wózków oraz fakturowymi oznaczeniami nawierzchni
Fot. 8. Widok prawej strony toalety dostosowanej – po prawej umywalka z lustrem i poręczami dla osób z niepełnosprawnościami, po lewej przewijak dla niemowląt.
Fot. 8. Toaleta dostosowana – widok prawej strony pomieszczenia z umywalką dla osób z niepełnosprawnościami i przewijakiem (po lewej)
Fot. 9. Ogólny widok części toalety dla mężczyzn – w centralnej części szafka z umywalkami nablatowymi, po lewej suszarka kieszeniowa do rąk, po prawej kosz na odpady higieniczne.
Fot. 9. Część toalety dla mężczyzn, w której umieszczono umywalki
Fot. 10. Ogólny widok części toalety dla kobiet – po lewej stronie umywalki oraz suszarki kieszeniowe do rąk, po prawej kącik gospodarczy ze zlewozmywakiem, kosz na śmieci oraz widoczna część toalety w której umieszczono kabiny.
Fot. 10. Widok toalety dla kobiet od strony drzwi wejściowych z budynku 23A

Ważną częścią wykonanego remontu było także dostosowanie budynku 23 do potrzeb osób o szczególnych potrzebach, w związku z umieszczeniem w tym budynku Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach. W tym zakresie wykonane prace obejmowały między innymi zamontowanie platformy schodowej dla wózków osób z niepełnosprawnościami, zastosowanie przed pierwszym i za ostatnim stopniem schodów fakturowych oznaczeń powierzchni (tzw. „grzybków”), montaż poręczy schodowej oraz oznakowanie drzwi wejściowych do budynku, drzwi do pomieszczeń sanitarnych oraz poręczy tabliczkami z odpowiednimi informacjami wykonanymi w systemie Braille’ dla osób niewidzących.

Remont obejmował również modernizację węzła ciepłowniczego, w którym zamontowano moduł ciepłej wody użytkowej.

Obecnie trwa wyposażanie pracowni komputerowej (pomieszczenie nr 7) oraz montaż i podłączanie stanowisk dydaktycznych do badania różnego rodzaju silników elektrycznych stosowanych w pojazdach z napędem hybrydowym i elektrycznym w pracowni laboratoryjnej nr 4.

Remont sfinansowany został ze środków służbowych oraz ze środków projektu FS/32-274/2021/WAT Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach.

Dodatkowo, w ramach realizacji ww. projektu wykonano remont pomieszczenia 11 w budynku 23, zmieniając jego przeznaczenie. Po kompleksowym remoncie zorganizowano w nim pracownię dydaktyczną, przeznaczoną do realizacji szkoleń prowadzonych w ramach projektu oraz na potrzeby zajęć laboratoryjnych z nowo wprowadzonych do programu studiów przedmiotów dotyczących projektowania uniwersalnego w zakresie dostosowania środków transportu do potrzeb osób z różnego rodzaju niesprawnościami.

Fot. 11. Ogólny widok sali dydaktycznej CWoD – po prawej stronie symulator jazdy, w centralnej części wideoprojektory i ekrany projekcyjne, po lewej wózki inwalidzkie.
Fot. 11. Sala dydaktyczna Centrum Wiedzy o Dostępności – po prawej widoczny symulator jazdy

Fot. 1. Pracownik CWoD z założonym kombinezonem geriatrycznym - symulatorem ograniczeń osób w podeszłym wieku, zakupionym na potrzeby szkoleniowe.
Fot. 12. Kombinezon geriatryczny, zakupiony na potrzeby szkoleń/zajęć dydaktycznych

Obecnie trwa remont pomieszczenia 10, w którym umieszczone zostaną zakupione, specjalistyczne pomoce dydaktyczne na potrzeby zajęć laboratoryjnych realizowanych w ww. zakresie.

Opracował: Grzegorz Trawiński
Fotografie: Krzysztof Świder (1, 2 i 5) oraz Piotr Golba (pozostałe)

Rada Doskonałości Naukowej (RDN) opublikowała wyniki wyborów na kadencję w latach 2024-2027. Wśród powołanych do II kadencji tej instytucji znalazł się Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, który zostanie członkiem Zespołu Nauk Inżynieryjno-Technicznych dyscypliny inżynierii mechanicznej.

W wyborach udział wzięli profesorowie i doktorzy habilitowani z całej Polski. W głosowaniu prof. Jerzy Małachowski uzyskał 360 głosów, zostając pierwszym najczęściej wybieranym naukowcem w grupie 21 kandydatów w swojej dyscyplinie. Powołanemu pracownikowi naszego Wydziału serdecznie gratulujemy.

Fot. 1. Prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski
Fot. 1. Prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski
 
***

Czym jest RDN?

Rada Doskonałości Naukowej działa na rzecz zapewnienia rozwoju kadry naukowej zgodnie z najwyższymi standardami jakości działalności naukowej wymaganymi do uzyskania stopni naukowych, stopni w zakresie sztuki i tytułu profesora.

Do głównych zadań Rady Doskonałości Naukowej należą:

  • wprowadzanie określonych danych do Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on;
  • współdziałanie w ramach postępowań w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego z podmiotami habilitującymi;
  • wyznaczanie podmiotów doktoryzujących oraz habilitujących do przeprowadzenia postępowań o awans naukowy w ustawowo określonych przypadkach;
  • przeprowadzanie postępowań w sprawie nadania tytułu profesora;
  • występowanie, jako organ II instancji, w postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora oraz doktora habilitowanego;
  • sprawowanie nadzoru nad podmiotami doktoryzującymi oraz habilitującymi;
  • wznawianie postępowań w sprawie nadania stopnia doktora oraz doktora habilitowanego;
  • wydawanie decyzji administracyjnych w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie nabycia uprawnień równoważnych uprawnieniom wynikającym z posiadania stopnia doktora habilitowanego;
  • zgłaszanie kandydatów na członków międzynarodowego zespołu ekspertów oceniających wnioski składane przez uczelnie akademickie w konkursie w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”;
  • wydawanie opinii w ustawowo określonych sprawach.

Dotyczące modelowania i zachowania mechanicznego zaawansowanych biomateriałów.

Fot. 1. Materials – wydanie specjalne
Fot. 1. Materials – wydanie specjalne

Materials to międzynarodowe, recenzowane czasopismo o otwartym dostępie poświęcone materiałoznawstwu i inżynierii materiałowej, publikowane co pół miesiąca online przez MDPI.

Impact Factor: 3.4 (2022); 5-Year Impact Factor: 3.8 (2022), 140 pkt w wykazie MEiN.

Zapraszamy do publikowania wyników swoich badań w zeszycie specjalnym zatytułowanym Modeling and Mechanical Behavior of Advanced Biomaterials.

Niniejszy numer specjalny poświęcony jest modelowaniu i badaniu właściwości mechanicznych zaawansowanych biomateriałów. Będzie kompleksowym i wnikliwym zbiorem artykułów badawczych i przeglądowych, które zagłębiają się w fascynujący świat biomateriałów. Numer ten będzie cennym źródłem informacji dla naukowców, inżynierów i profesjonalistów pracujących w takich dziedzinach jak: materiałoznawstwo, biomechanika, inżynieria biomedyczna, czy inżynieria obliczeniowa.

Tematyka tego wydania obejmuje m.in.:

  • modelowanie numeryczne biomateriałów,
  • modelowanie konstrukcji podporowych,
  • charakterystykę mechaniczną materiałów biodegradowalnych,
  • projektowanie implantów,
  • badania interdyscyplinarne w obszarach biomateriałów.

Zapraszamy do nadsyłania oryginalnych artykułów badawczych, artykułów przeglądowych i komunikatów do tego wydania specjalnego. Twój wkład pomoże rozwinąć dziedzinę badań i innowacji w zakresie biomateriałów. Liczymy, że badania przedstawione w tym numerze będą wysokiej jakości i będą miały znaczący wpływ na rozwój zaawansowanych biomateriałów od zastosowań medycznych, a także będą miały wpływ na szerszą dziedzinę inżynierii biomedycznej i inżynierii bezpieczeństwa.

Redaktorem gościnnym jest między innymi dr inż. Kamil Sybilski z Instytutu Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT.

Serdecznie zachęcamy do zgłaszania referatów do wydania specjalnego czasopisma Materials (MDPI).

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie poświęconej wydaniu specjalnemu: Modeling and Mechanical Behavior of Advanced Biomaterials.