Doktoranci WIM z nagrodą w konkursie Drive Innovation
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 19, październik 2022 08:22
- Odsłony: 244

Fot. 1. II miejsce doktorantów WIM w konkursie Drive Innovation 2022
Doktoranci Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej zdobyli II nagrodę w kwocie 10 tysięcy złotych w konkursie Drive Innovation – Przyszłość Zrównoważonego Transportu. Finał rywalizacji odbył się w 19 października bieżącego roku w Warszawie, w siedzibie BASF Polska.
Mgr inż. Janusz Chojnowski, mgr inż. Grzegorz Szamrej oraz ich opiekun naukowy, dr inż. Mirosław Karczewski, przedstawili projekt „dwupaliwowego tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym wykorzystującym niskoemisyjne paliwa alternatywne”. Istotę badań zespołu stanowiło stworzenie optymalnej kompozycji wodoru z gazem ziemnym oraz osiągnięcie wysokiego stopnia zastąpienia oleju napędowego paliwem gazowym w badanym silniku. W ramach realizacji doktoratów zbudowano stanowisko doświadczalne z silnikiem 1.3 SDE wyposażone w układ zasilania paliwem gazowym, instalację mieszania gazu ziemnego z wodorem, wieloskładnikowy analizator spalin, licznik cząstek stałych oraz zadymienia. Zainstalowane na stanowisku otwarte systemy pomiarowe umożliwiają określenie wielu parametrów pracy silnika i układów zasilania takich jak: moc, moment obrotowy, zużycie paliwa podstawowego, zużycie gazu ziemnego i wodoru, skład spalin oraz cząstek stałych, a także inne wielkości niezbędne do zobrazowania stanu pracy silnika oraz innowacyjnej instalacji zasilania w paliwo gazowe. Stanowisko umożliwia kompleksowe badania niezbędne do analizy wpływu ilości paliwa gazowego oraz zawartości wodoru w tym paliwie na osiągi dwupaliwowego silnika o zapłonie samoczynnym.
Na co dzień doktoranci realizują swoje prace w Zakładzie Silników i Inżynierii Eksploatacji, wchodzącego w skład Instytutu Pojazdów Mechanicznych Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT. Obszarem ich zastosowania są paliwa alternatywne do zasilania współczesnych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym, a w szczególności paliwa gazowe takie jak CNG, LNG H2, czy HCNG (tj. mieszaniny wodoru i metanu). Swoje prace doktorskie realizują pod kierownictwem dr. hab. inż. Tadeusza Dziubaka, prof. WAT, natomiast dr inż. Mirosław Karczewski jest ich promotorem pomocniczym.
Pierwsze miejsce w konkursie Drive Innovation zdobyli przedstawiciele Politechniki Warszawskiej za projekt „Ograniczenie emisji spalin za pomocą ogniw fotowoltaicznych III generacji”. Trzecia nagroda, za projekt „Układ magazynowania energii w pojazdach wyczynowych”, trafiła do zespołu z Politechniki Śląskiej. Jury przyznało także wyróżnienie dla doktorantów WAT w postaci wizytacji Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych BASF w Środzie Śląskiej.
Oprac. mgr inż. Janusz Chojnowski
mgr inż. Grzegorz Szamrej
dr inż. Mirosław Karczewski
fot. Katarzyna Kowalewska, Mirosław Karczewski

Fot. 2. Laureaci finału konkursu Drive Innovation 2022