Osiągnięcia Instytutu Pojazdów i Transportu na MSPO Kielce 2021

 

Od 7 do 10 września odbywał się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Targi zbrojeniowe w Kielcach są trzecią (po targach w Paryżu i Londynie) najważniejszą i największą wystawą sprzętu i wyrobów przeznaczonych dla wojska oraz innych służb mundurowych organizowaną w Europie. W tegorocznej, XXIX edycji targów, swoje wyroby prezentowało ponad 400 firm z 31 krajów świata. MSPO jest nie tylko okazją do zaprezentowania sprzętu i innych wyrobów, ale także okazją do różnego rodzaju rozmów, nawiązywania kontaktów, współpracy itp. W ramach targów odbywają się liczne imprezy towarzyszące - seminaria, konferencje i prezentacje, zawierane są umowy na dostawy prezentowanych wyrobów, przyznawane są także rożnego rodzaju nagrody, z których najważniejszą są tzw. Defendery. Otrzymują je najbardziej innowacyjne produkty prezentowane na MSPO, wyróżniające się oprócz walorów technicznych i technologicznych także korzystnymi właściwościami eksploatacyjnymi i wskaźnikami ekonomicznymi.

W ramach ekspozycji osiągnięć WAT prezentowane było także innowacyjne wielofunkcyjne podwozie bezzałogowego pojazdu lądowego z napędem hybrydowym. Pojazd został opracowany w ramach projektu badawczego realizowanego w Zakładzie Silników i Inżynierii Eksploatacji Instytutu Pojazdów i Transportu.

Podwozie bazowe na stoisku WAT na MSPO Kielce – widok z lewej strony Podwozie bazowe na stoisku WAT na MSPO Kielce – widok z prawej strony)
Fot. Podwozie bezzałogowego pojazdu lądowego na stoisku WAT

Wielofunkcyjne podwozie bezzałogowego pojazdu lądowego napędzane jest przez sześć niezależnych modułów napędowych, które w razie potrzeby (uszkodzenia) można szybko wymienić. Każdy z modułów, zabudowanych na samonośnym nadwoziu, składa się z silnika elektrycznego z magnesami trwałymi, przekładni planetarnej i przekładni pasowej (umieszczonej wewnątrz wahacza), koła oraz amortyzatora. Zasięg pojazdu, przy zasilaniu wyłącznie z zabudowanych na platformie akumulatorów dużej mocy typu LiFePO4 (tzw. tryb elektryczny, „cichy”), wynosi 15 km, a w przypadku wykorzystania napędu spalinowego jest trzykrotnie większy. Podwozie cechuje się masą 500 kg oraz niewielkimi wymiarami, które umożliwiają wykorzystanie go w terenie zurbanizowanym. Wielofunkcyjne podwozie może stanowić nośnik uzbrojenia, jako pojazd zaopatrzenia logistycznego (do 150 kg), pojazd ewakuacyjny lub jako pojazd patrolowy. Trwają prace nad wyposażeniem pojazdu jako bezzałogowego punktu ładowania dla bezzałogowych statków powietrznych. Masa i wymiary pojazdu umożliwiają zaklasyfikować pojazd do grupy lekkich platform bezzałogowych wsparcia drużyny.

Opracowali: dr inż. Filip Polak
dr inż. Grzegorz Trawiński
Fotografie – Filip Polak