mechanika i budowa maszyn
STUDIA CYWILNE I i II STOPNIA » MECHANIKA I BUDOWA MASZYN
Kierunek „mechanika i budowa maszyn” (MiBM) stanowi atrakcyjną ofertę kształcenia w WAT. Jest odpowiedzią na wzrastające zapotrzebowanie na specjalistów w gospodarce i sektorze obronności, w następującym zakresie: maszyny inżynieryjno-budowlane i drogowe (budowa, eksploatacja; charakterystyki techniczne; projektowanie elementów, zespołów i osprzętów roboczych; układy napędowe, hydrauliczne, elektryczne i elektroniczne; organizacja, produkcja, diagnostyka, remonty); samochody (budowa pojazdów i ich zespołów; mechatroniczne układy sterowania; pokładowa technika komputerowa; urządzenia elektryczne; układy neutralizacji spalin; hybrydowe układy napędowe; ogniwa paliwowe; diagnostyka i naprawy układów mechatronicznych); techniki komputerowe w projektowaniu, modelowaniu i symulacji elementów i zespołów maszyn i urządzeń mechanicznych; urządzenia i zastosowania produktów naftowych (technologia przeróbki ropy naftowej; właściwości i metody kontroli jakości paliw, olejów, smarów, płynów specjalnych; tribologia i tribotechnika produktów naftowych; organizacja i zarządzanie transportem i dystrybucją produktów naftowych); pojazdy samochodowe i specjalne (budowa pojazdów; działanie podzespołów, zespołów i układów pojazdów; podstawy modelowania i analizy ruchu pojazdu; ergonomia i bezpieczeństwo produkcji i eksploatacji; silniki i układy napędowe pojazdów; właściwości techniczne i użytkowe, technologia produkcji i napraw pojazdów samochodowych i specjalnych).
Program kształcenia MiBM obejmuje efekty kształcenia właściwe dla obszaru kształcenia w zakresie nauk technicznych, dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych: budowa i eksploatacja maszyn, mechanika. Program studiów obejmuje kształcenie ogólne, podstawowe i kierunkowe – wspólne dla wszystkich studentów (w semestrach 1-7) oraz kształcenie specjalistyczne i pracę dyplomową inżynierską (w semestrach 5-7). Realizacja kształcenia na kierunku MiBM jest ściśle powiązana ze stałym uczestnictwem i bezpośrednim wpływem interesariuszy zewnętrznych na kształt programu studiów i uzyskiwanych przez absolwentów efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Specjalności w ramach kierunku
- Maszyny inżynieryjno-budowlane i drogowe
- Mechatronika i diagnostyka samochodowa
- Techniki komputerowe w inżynierii mechanicznej
- Urządzenia i zastosowania produktów naftowych
- Pojazdy samochodowe i specjalne
Wiedza specjalistyczna: przygotowująca absolwentów, którzy będą zajmowali się eksploatacją oraz organizacją pracy maszyn w przedsięwzięciach inżynieryjno-budowlanych i drogowych, a także innymi zagadnieniami (produkcja, remont itp.) związanymi z tymi maszynami. Program kształcenia obejmuje podstawową wiedzę z zakresu budowy maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych, charakterystyk technicznych tych maszyn, zasad ich eksploatacji, diagnostyki oraz zasad organizacji pracy. Znaczna część programu poświęcona jest projektowaniu elementów i zespołów maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych z wykorzystaniem nowoczesnych programów komputerowych opartych na współczesnych osiągnięciach nauki w tym zakresie.
Umiejętności specjalistyczne: zapoznanie się z budową maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych, zasadami ich eksploatacji oraz organizacji pracy podczas zajęć laboratoryjnych i ćwiczeń na uczelni oraz w przedsiębiorstwach i zakładach przemysłowych. Posiadają umiejętność projektowania zespołów maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych na podstawie obciążeń występujących podczas ich eksploatacji.
Specjalność: Mechatronika i diagnostyka samochodowaWiedza specjalistyczna: zapewniająca studentom gruntowną znajomość techniki motoryzacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem znajomości nowoczesnych układów mechatronicznych stosowanych w samochodach oraz ich utrzymaniem w ciągłej sprawności. Program kształcenia obejmuje m.in. następującą problematykę: budowę pojazdów i ich zespołów, rozwiązania mechatronicznych układów sterowania w samochodach, utrzymanie i bezpieczne użytkowanie układów mechatronicznych, diagnozowanie układów mechatronicznych przy wykorzystaniu technik komputerowych, zastosowanie pokładowej techniki komputerowej w samochodach, układów neutralizacji spalin i ich utrzymania, technologii produkcji i napraw układów mechatronicznych oraz ich utylizacji, hybrydowych układów napędowych, ogniw paliwowych i ich zastosowania w technice motoryzacyjnej.
Umiejętności specjalistyczne: ukierunkowane na wykształcenie pracowników produkcji i zaplecza obsługowego o gruntownej wiedzy odpowiadającej wyzwaniom współczesnej i przyszłej motoryzacji, w tym coraz większym nasyceniem pojazdów nowoczesną elektroniką.
Specjalność: Techniki komputerowe w inżynierii mechanicznejWiedza specjalistyczna: wiedza teoretyczna w zakresie następujących działów inżynierskich: metoda elementów skończonych, podstawy teorii sprężystości, metody numeryczne w obliczeniach inżynierskich, modelowanie układów liniowych/nieliniowych fizycznie i geometrycznie, termomechanika, walidacja modeli numerycznych konstrukcji, nowoczesne materiały i technologie, techniki eksperymentalne pomiaru odkształceń, przemieszczeń i drgań.
Umiejętności specjalistyczne: praktyczna wiedza w zakresie następujących działów inżynierskich: modelowanie numeryczne i symulacja procesów statycznych i dynamicznych w konstrukcjach przy zastosowaniu wybranych systemów komputerowego wspomagania obliczeń inżynierskich (CAE), modelowanie numeryczne zaawansowanych materiałów, symulacje MES stanu przemieszczenia, odkształcenia i naprężenia w złożonych konstrukcjach i układach mechanicznych przy zastosowaniu systemów CAE, techniki eksperymentalne pomiaru odkształceń, przemieszczeń i drgań, wspomagane komputerowo projektowanie konstrukcji, w tym dobór materiałów konstrukcyjnych. Wykształcenie przygotowuje specjalistów na poziomie inżynierskim w zakresie komputerowego wspomagania modelowania, symulacji i projektowania konstrukcji, m.in. maszyn i układów mechanicznych. Absolwenci posiadają umiejętność wykorzystania nowoczesnych technik komputerowych i systemów obliczeniowych CAE do analizy konstrukcji na etapie projektowania, eksploatacji lub modernizacji konstrukcji.
Specjalność: Urządzenia i zastosowania produktów naftowychWiedza specjalistyczna: z zakresu technologii przeróbki ropy naftowej, właściwości i metod kontroli, jakości paliw, olejów i smarów, organizacji i zarządzania ich transportem i dystrybucją na drodze od producenta, poprzez sieć baz i składów paliwowych, magazynów i stacji paliw, aż do znajomości budowy i eksploatacji konkretnych urządzeń technicznych, w których te produkty są użytkowane.
Umiejętności specjalistyczne: uzyskanie kompleksowego wykształcenia odpowiadającego potrzebom współczesnego rynku paliwowo-smarowniczego i związanej z nim logistyki.
Specjalność: Pojazdy samochodowe i specjalneWiedza specjalistyczna: zapewniająca gruntowną znajomość: budowy pojazdów mechanicznych (samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych); rozmieszczenia i działania podzespołów, zespołów i układów pojazdów (w tym ich wzajemnego powiązania) z uwzględnieniem, ergonomii i bezpieczeństwa produkcji i eksploatacji oraz ekologii, w tym umiejętność opisywania zachodzących w nich zjawisk i znajomość podstaw modelowania i analizy ruchu pojazdu.
Umiejętności specjalistyczne: znajomość właściwości technicznych i użytkowych pojazdów mechanicznych oraz zasad racjonalnego i bezpiecznego ich wykorzystania, znajomość technologii produkcji i napraw pojazdów mechanicznych. Umiejętność komputerowego wspomagania prac inżynierskich. Specjalizacja następuje również poprzez realizację odpowiedniej tematyki pracy przejściowej i pracy dyplomowej.
Wymagania rekrutacyjne
Wymagania rekrutacyjne na studia inżynierskieDo zarejestrowania kandydata wymagane jest wypełnienie w internecie podania-ankiety o przyjęcie na studia, w którym kandydat podaje m.in. wyniki będące podstawą naliczenia punków rankingowych przepisane ze świadectwa dojrzałości oraz inne osiągnięcia uzyskane w szkole średniej, które są uwzględniane w procesie rekrutacji (dyplom olimpiady) - nie później niż do 14 lipca.
Podstawą naliczania punktów rankingowych są wyłącznie wyniki części pisemnej egzaminu maturalnego z ustalonych poniżej przedmiotów:
- matematyka – max. 45 pkt. rankingowych
- fizyka – max. 30 pkt. rankingowych
- język obcy nowożytny – max. 20 pkt. rankingowych
- język polski – max. 5 pkt. rankingowych
Dla kandydata z „nową maturą”, który na świadectwie dojrzałości w części pisemnej, z przedmiotu wymienionego powyżej, posiada wynik z poziomu rozszerzonego i podstawowego, podstawą naliczenia punktów rankingowych za ten przedmiot jest wynik dający większą liczbę punktów rankingowych.
Jeżeli kandydat zdawał na egzaminie maturalnym dwa języki obce, a także jeżeli zdawał na „starej maturze” (wynik w formie ocen, a nie %) określony przedmiot pisemnie i ustnie, to podstawą naliczania punktów rankingowych jest wynik lub ocena dająca większą liczbę punktów rankingowych.
Harmonogram postępowania rekrutacyjnego w 2018 roku
- Od 1 marca do 14 lipca – rejestracja kandydatów poprzez Internetową Rejestrację Kandydatów (IRK) – wymagane wypełnienie podania-ankiety – dane osobowe, wybrane kierunki studiów, wyniki maturalne i końcowe będące podstawą wyliczenia punktów rankingowych – oraz wniesienie opłaty za postępowanie kwalifikacyjne
- 18 lipca – ogłoszenie list kandydatów przyjętych; wysłanie decyzji kandydatom o przyjęciu lub nieprzyjęciu na studia; informacja o uruchomieniu rekrutacji uzupełniającej na określone kierunki studiów
- Od 19 do 27 lipca – dostarczanie do Akademii przez kandydatów przyjętych wymaganych dokumentów – niedostarczenie świadectwa dojrzałości skutkuje skreśleniem z listy przyjętych
- 28 lipca – ustalenie ostatecznych list przyjętych
- 22 września – zakończenie rekrutacji
- 1 października – immatrykulacja i rozpoczęcie studiów w WAT
Rekrutacja na studia II stopnia prowadzona jest dwa razy w roku:
- styczeń – luty, na studia rozpoczynające się od semestru letniego (luty)
- maj – wrzesień, na studia rozpoczynające się do semestru zimowego (październik)
Rejestracja na studia II stopnia obejmuje łącznie:
- założenie konta w Internetowej Rejestracji Kandydatów i wypełnienie znajdującego się tam podania-ankiety,
- dostarczenie do Sekcji ds. Rekrutacji wymaganych dokumentów, potwierdzających ukończenie studiów oraz stanowiących podstawę do obliczenia punktów rankingowych w określonych wyżej terminach.
Uruchomienie określonej specjalności uwarunkowane jest liczbą kandydatów – decyzję o uruchomieniu podejmuje Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna;
Decyzję w sprawie przyjęcia na specjalność określonego kierunku studiów, w ramach ustalonego limitu miejsc, podejmuje Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna, biorąc pod uwagę:
- wynik ukończenia studiów wyższych,
- kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na określonym kierunku studiów,
- wyniki uzyskane w czasie trwania studiów wyższych;
Na podstawie wyników ukończenia studiów wyższych i wyników uzyskanych w czasie trwania studiów wyższych oraz posiadanych kompetencji, komisja sporządza listę rankingową, według punktacji określonej poniżej - o przyjęciu kandydata, decyduje miejsce na liście rankingowej
wyniki | liczba punktów rankingowych | |
wynik ukończenia studiów wyższych | bardzo dobry z wyróżnieniem | 50 |
bardzo dobry | 45 | |
ponad dobry | 40 | |
dobry | 30 | |
dość dobry | 20 | |
dostateczny | 10 | |
kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia oraz wyniki uzyskane w czasie trwania studiów wyższych (decyduje komisja) | 0-50 |
Możliwości zatrudnienia
Absolwenci kierunku MiBM, zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów, są przygotowani do pracy w zakresie szeroko rozumianej inżynierii mechanicznej.
Specjalność Maszyny inżynieryjno-budowlane i drogowe:
- przedsiębiorstwa budowlane, budownictwa inżynieryjnego, budowy dróg samochodowych
- przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą, wypożyczaniem, leasingiem, obsługą i remontami maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych
- instytuty branżowe, biura projektowe oraz zakłady produkcji maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych
- organy administracji rządowej i samorządowej
Specjalność Mechatronika i diagnostyka samochodowa:
- przedsiębiorstwa transportowe / komunikacyjne
- przedsiębiorstwa produkcji samochodów i ich zespołów
- stacje diagnostyczne oraz warsztaty naprawy samochodów
- instytuty / centra badawczo-rozwojowe samochodowe
Specjalność Techniki komputerowe w inżynierii mechanicznej:
- biura projektowe, zespoły obliczeniowe, ośrodki badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw reprezentujących inżynierię mechaniczną, budownictwo, lotnictwo i transport
- firmy świadczące usługi rynkowe CAD/CAM/CAE
- instytuty badawcze reprezentujące inżynierię mechaniczną, budownictwo, lotnictwo i transport
- uczelnie techniczne
- organy administracji rządowej i samorządowej
Specjalność Urządzenia i zastosowania produktów naftowych:
- przedsiębiorstwa produkcyjne, dystrybucyjne, transportowe, handlowe i usługowe dotyczące paliw, olejów, smarów i płynów specjalnych
- ochrona środowiska w przedsiębiorstwach produkcyjnych, dystrybucyjnych, transportowych i użytkujących paliwa, oleje, smary i płyny specjalne
- oddziały analityczno–badawcze lub szkoleniowe przedsiębiorstw i firm zajmujących się logistyką produktów naftowych ośrodki badawczo-rozwojowe i jednostki organizacyjne podległe MON
Specjalność Pojazdy samochodowe i specjalne:
- zakłady produkcji i naprawy pojazdów samochodowych i specjalnych i ich podzespołów
- przedsiębiorstwa transportowe i komunikacyjne
- dystrybucja samochodów i części zamiennych
- stacje obsługi i diagnostyki pojazdów samochodowych i specjalnych
- instytuty badawcze
- jednostki podległe MON i MSWiA
- firmy ubezpieczeniowe