Opis systemu
System zapewnienia jakości kształcenia
w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego
Zgodnie z przyjętą strategią realizacji misji Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego, zwanej dalej Akademią, jako nowoczesnej uczelni technicznej kształcącej na wysokim poziomie studentów cywilnych i kandydatów na żołnierzy zawodowych rośnie ranga ciągłego monitorowania jakości kształcenia. W związku z tym, dla zapewnienia wysokiej jakości kształcenia jako podstawowego obowiązku Akademii, dla ciągłego monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia wprowadza się poniższy „System zapewnienia jakości kształcenia w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego", zwany dalej „Systemem jakości kształcenia".
I. Cele i zakres Systemu zapewnienia jakości kształcenia
§ 1
Celem działania Systemu jakości kształcenia jest w szczególności:
1) podnoszenie świadomości społeczności akademickiej na temat roli jakości kształcenia w procesie dydaktycznym w Akademii,
2) doskonalenie programów kształcenia oraz metod dydaktycznych w celu coraz lepszego przygotowania absolwentów do wymagań zmieniającego się rynku pracy i służby żołnierzy zawodowych,
3) spełnienie wymagań oceny programowej i instytucjonalnej określonych przez Polską Komisję Akredytacyjną (PKA) oraz inne krajowe i międzynarodowe organizacje, których przedmiotem działania jest ocena jakości kształcenia i akredytacja,
4) stymulowanie rozwoju nowoczesnej infrastruktury dydaktycznej, zaplecza procesu dydaktycznego,
5) promowanie innowacyjności w procesie kształcenia,
6) podnoszenie rangi działalności dydaktycznej oraz budowa etosu nauczyciela akademickiego,
7) stwarzanie motywacji do podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych,
8) zwiększanie wpływu studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych na doskonalenie Systemu jakości kształcenia w Akademii,
9) doskonalenie jakości informacji dotyczącej oferty dydaktycznej oraz toku studiów w Akademii,
10) podejmowanie działań korygujących i zapobiegawczych w procesie dydaktycznym,
11) ciągłe doskonalenie Systemu jakości kształcenia w celu poprawy działania procesu dydaktycznego.
- Funkcjonowanie Systemu jakości kształcenia ma charakter ciągły i systematyczny, poprzez nieprzerwane zaangażowanie w jego realizację wszystkich jednostek organizacyjnych Akademii odpowiedzialnych za proces kształcenia w Akademii oraz absolwentów i zewnętrznych interesariuszy.
- Działaniem Systemu jakości kształcenia objęci są: pracownicy Akademii, studenci i doktoranci studiujący na wszystkich poziomach i formach studiów oraz słuchacze studiów podyplomowych i kursów dokształcających.
1) monitorowanie i analizę formalno-prawnej strony procesu dydaktycznego:
-
a) poprawność budowy programów kształcenia
b) ocenę spełnienia wymagań minimum kadrowego,
c) zgodność dokumentacji procesu dydaktycznego z obowiązującymi przepisami,
d) potrzebę aktualizacji wewnętrznych aktów prawnych normujących tok studiów oraz sprawy socjalne studentów i doktorantów;
-
a) zgodności kierunku i profilu studiów z misją Akademii,
b) zgodności kierunkowych efektów kształcenia z efektami obszarowymi,
c) sposobów weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studentów, doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych i kursów dokształcających,
d) poprawności działania systemu akumulacji i transferu punktów ECTS,
e) nowoczesności programów studiów,
f) doskonalenia programów kształcenia;
-
a) analizę normatywów procesu dydaktycznego,
b) przygotowanie i zatwierdzanie nowelizacji normatywów,
c) ocena i porównanie normatywów w Akademii;
-
a) coroczny przegląd stanu infrastruktury dydaktycznej,
b) sprawdzenie i opracowanie metod doskonalenia jakości obsługi administracyjnej procesu dydaktycznego,
c) ocenę warunków socjalnych studentów i doktorantów,
d) porównanie warunków realizacji procesu dydaktycznego w Akademii i w wiodących uczelniach krajowych;
-
a) podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych nauczycieli akademickich,
b) systemu premiowania wyróżniających się nauczycieli akademickich i pracowników obsługujących proces dydaktyczny oraz studentów i doktorantów,
c) poziomu informacji dotyczącej oferty dydaktycznej oraz toku studiów w Akademii,
d) wniosków z monitorowania karier zawodowych absolwentów Akademii, w szczególności po trzech i pięciu latach od dnia ukończenia studiów,
e) oceny poziomu mobilności studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,
f) oceny działań wspierających działalność studencką i doktorancką, w tym: kół naukowych studentów i innych organizacji oraz stowarzyszeń studenckich i doktorantów;
-
a) podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych nauczycieli akademickich przygotowanie kierunków studiów i podstawowych jednostek organizacyjnych do zewnętrznych akredytacji i oceny działania Systemu jakości kształcenia,
b) przygotowanie, realizację i okresowy przegląd planów poprawy działania Systemu jakości kształcenia;
2. Elementy Systemu jakości kształcenia obejmują w szczególności:
1) analizę okresowych ocen nauczycieli akademickich Akademii, w szczególności w zakresie należytego wypełniania przez nich obowiązków dydaktycznych;
2) ocenę poziomu merytorycznego i metodycznego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich i inne osoby realizujące proces dydaktyczny;
3) ocenę poziomu merytorycznego i metodycznego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich i inne osoby realizujące proces dydaktyczny;
4) analizowanie ankiet absolwentów Akademii;
5) ocenę poziomu merytorycznego prac dyplomowych i końcowych na wszystkich prowadzonych rodzajach i formach studiów;
6) ) okresową ocenę przebiegu procesu dydaktycznego
- Jednym z najważniejszych efektów działania Systemu jakości kształcenia powinno być uzyskanie akredytacji komisji krajowych, międzynarodowych oraz komisji środowiskowych.
- Wprowadza się obowiązek poddania kierunków kształcenia (spełniających warunki do wystąpienia o akredytację) zewnętrznej akredytacji przez środowiskowe komisje akredytacyjne (KAUT, UKA).
- Koszty akredytacji są pokrywane z funduszy centralnych.
- Prorektor właściwy ds. kształcenia jest odpowiedzialny za przygotowanie i uaktualnianie planu akredytacji kierunków kształcenia przez środowiskowe komisje akredytacyjne, zatwierdzanego przez rektora.
II. Organizacja Systemu zapewnienia jakości kształcenia w Akademii
§ 5
- Cele i przedsięwzięcia objęte zakresem działania Systemu jakości kształcenia realizowane są na szczeblu Akademii, przez wszystkie podstawowe jednostki organizacyjne Akademii, zwane dalej wydziałami oraz przez ogólnouczelniane jednostki organizacyjne prowadzące zajęcia dydaktyczne.
- Nadzór nad wdrożeniem i doskonaleniem uczelnianego Systemu jakości kształcenia sprawuje Rektor.
- W przypadku ogólnouczelnianej jednostki organizacyjnej prowadzącej zajęcia dydaktyczne nadzór nad funkcjonowaniem w niej Systemu jakości kształcenia sprawuje kierownik tej jednostki.
§ 6
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Systemu jakości kształcenia - w tym procesy obejmujące kryteria, metody i narzędzia służące do zapewnienia jakości kształcenia, jednostki organizacyjne i osoby odpowiedzialne za wdrażanie elementów systemu, a także sposoby i terminy realizacji przedsięwzięć wraz z wykazem i formą wymaganych zapisów dokumentacji określa „Regulamin systemu zapewnienia jakości kształcenia w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego".
- Koordynacją wszystkich spraw związanych z prawidłowym funkcjonowaniem Systemu jakości kształcenia zajmują się: 1) pełnomocnik rektora ds. jakości kształcenia powołany na okres kadencji organów Akademii;
- W skład uczelnianej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia wchodzą: 1) prorektor ds. kształcenia;
- Komisja powoływana jest na okres kadencji organów Akademii. Skład osobowy komisji określa odrębna decyzja rektora.
- Do zadań uczelnianej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia należy: 1) merytoryczne wsparcie i monitoring funkcjonowania wydziałowych komisji ds. jakości kształcenia;
- W skład wydziałowej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia wchodzą: 1) prodziekan właściwy ds. kształcenia;
- Komisja powoływana jest na okres kadencji organów Akademii. Skład osobowy komisji określa odrębna decyzja dziekana.
- Działanie wydziałowych komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia jest wspomagane przez: 1) zespoły nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum kadrowego kierunku studiów prowadzonego na wydziale;
- Pełnomocnicy dziekanów ds. jakości kształcenia zobowiązani są do uczestniczenia w pracach nad raportami samooceny przygotowywanymi dla potrzeb PKA i środowiskowych komisji akredytacyjnych oraz prowadzenie analizy potrzeb doskonalenia systemu.
- Do zadań wydziałowych komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia należy: 1) wdrażanie na wydziale procedur służących zapewnieniu i doskonaleniu jakości kształcenia na poszczególnych kierunkach kształcenia;
2) pełnomocnicy dziekanów ds. jakości kształcenia powołani przez dziekanów na okres kadencji organów Akademii;
3) powołana przez rektora uczelniana komisja ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia;
4) powołane przez dziekanów wydziałowe komisje ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia.
2) pełnomocnik rektora ds. jakości kształcenia;
3) przewodniczący senackiej komisji ds. kształcenia;
4) kierownik Działu Organizacji Kształcenia;
5) pełnomocnicy dziekanów ds. jakości kształcenia;
6) pełnomocnicy dziekanów ds. jakości kształcenia;
7) przedstawiciel „Biura Karier";
8) przedstawiciel studentów;
9) przedstawiciel doktorantów;
10) przedstawiciel doktorantów;
2) przygotowanie zasad realizacji i doskonalenia systemu jakości kształcenia w postaci jednolitych procedur ujętych w regulaminie o którym mowa w ust. 1;
3) przedstawianie rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie jakości procesu kształcenia w Akademii;
4) przedstawianie Senatowi corocznych sprawozdań z efektów funkcjonowania Systemu jakości kształcenia oraz wdrażania projektów działań podnoszących jakość kształcenia.
2) pełnomocnik dziekana ds. jakości kształcenia;
3) pracownicy z jednostek organizacyjnych odpowiedzialni za kierunki studiów prowadzone na wydziale;
4) przedstawiciele jednostek organizacyjnych wydziału;
5) przedstawiciele studentów i doktorantów.
2) metodyczne zespoły dydaktyczne powołane w celu omawiania problemów metodyki prowadzenia zajęć;
2) opiniowanie projektów programów kształcenia, a w szczególności ich zgodności z misją uczelni i obszarowymi efektami kształcenia, zgodności efektów kształcenia w modułach z efektami kierunkowymi, prawidłowości doboru metod kształcenia i metod oceniania w odniesieniu do założonych efektów kształcenia, prawidłowości przypisania punktów ECTS modułom kształcenia, itp.;
3) analizowanie i opracowanie wyników oceny jakości kształcenia zgodnie z przyjętymi procedurami;
4) przygotowanie propozycji działań mających na celu doskonalenie jakości kształcenia na wydziale i monitorowanie realizacji tych działań;
5) przedstawienie radzie wydziału corocznych sprawozdań z efektów funkcjonowania Systemu jakości kształcenia na wydziale.
§ 7
-
1) na szczeblu wydziału - prodziekan właściwy ds. kształcenia na posiedzeniu rady wydziału, co najmniej raz w roku;
2) na szczeblu Akademii - prorektor właściwy ds. kształcenia na posiedzeniu Senatu, co najmniej raz w roku.