W WAT dyskutowano o mobilności osób o szczególnych potrzebach

Fot. 1. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach
Projektowanie uniwersalne w transporcie indywidualnym oraz doskonalenie pojazdów przeznaczonych dla osób o szczególnych potrzebach w celu zwiększenia ich mobilności oraz minimalizowania zagrożenia wypadkami drogowymi, to główne zagadnienia I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej pt. „Mobilność osób o szczególnych potrzebach”, która odbyła się 26–27 października 2023 r. w Wojskowej Akademii Technicznej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Rektor-Komendant WAT, Minister Rodziny i Polityki Społecznej oraz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Konferencja została zorganizowana przez Centrum wiedzy o dostępności do transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach Wojskowej Akademii Technicznej, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Instytut Psychologii), Instytut Transportu Samochodowego oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Łatwiejszy dostęp do środków komunikacji indywidualnej
Rektor-Komendant WAT gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak zwrócił uwagę na wsparcie, jakiego Centrum udziela osobom o szczególnych potrzebach w korzystaniu przez nich z transportu indywidualnego. „Centrum realizuje działania nakierowane na badania, dydaktykę i upowszechnianie zasad projektowania uniwersalnego. W ramach realizacji projektu wypracowywane są rozwiązania, które ułatwiają dostęp do środków komunikacji indywidualnej seniorom, osobom chorym i niepełnosprawnym oraz weteranom z zespołem stresu pourazowego. Ważna jest też współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym i organizacjami zrzeszającymi osoby o szczególnych potrzebach” – podkreślił gen. bryg. prof. Przemysław Wachulak. Rektor zadeklarował wsparcie Akademii w działania na rzecz osób o szczególnych potrzebach. „Doświadczenie, wiedzę i zaangażowanie naszej kadry oraz wszystkich, którzy podczas konferencji będą prezentować swoje referaty i osiągnięcia chcemy spożytkować w taki sposób, by osoby o szczególnych potrzebach odczuwały wsparcie w korzystaniu ze środków transportu indywidualnego” – mówił gen. bryg. prof. Przemysław Wachulak.
Odpowiednie przygotowanie kadry
Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski podkreślił, że konferencja jest efektem integracji środowisk naukowych: Instytutu Transportu Samochodowego, nadzorującego funkcjonowanie projektu, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, podejmującego działania w obszarze zagadnień społecznych i Wojskowej Akademii Technicznej, realizującej kształcenie i badania w zakresie projektowania uniwersalnego. „Wydział Inżynierii Mechanicznej WAT oferuje trzy programy kształcenia: biocybernetykę i inżynierię biomedyczną, na której oferujemy specjalności w zakresie projektowania sprzętu rehabilitacyjnego, logistykę związaną m.in. z zagadnieniami poprawy transportu i jego funkcjonalności oraz mechanikę i budowę maszyn. W ramach tych trzech kierunków znalazły się treści programowe związane z funkcjonowaniem Centrum wiedzy o dostępności. W ten sposób kształcimy kadry, które będą uwrażliwione na zagadnienia dotyczące projektowania rozwiązań dla osób o szczególnych potrzebach” – wyjaśnił prof. Jerzy Małachowski.
Działanie przeciw wykluczeniu społecznemu
Kierownik Centrum wiedzy o dostępności dr hab. inż. Jerzy Jackowski, prof. WAT zaznaczył, że konferencja porusza ważne problemy i wyzwania społeczne, jakimi są działania przeciw wykluczeniu. „Chcemy, by osoby o szczególnych potrzebach, wynikających z podeszłego wieku, ale także z niepełnosprawności, z chorób czy z uszczerbku na zdrowiu wywołanym wypadkiem drogowym lub działaniami wojennymi poczuły wsparcie w ułatwianiu dostępu do środków transportu. Zbyt mało dotychczas poświęcano uwagi problematyce transportu indywidualnego, który jest znacznie trudniejszy, ale my w swojej działalności skupiamy się właśnie na tym obszarze” – mówił prof. Jackowski.
Integracja różnych środowisk na rzecz osób o szczególnych potrzebach
Autorami wygłoszonych na konferencji referatów byli przedstawiciele nauk technicznych, reprezentujący Wojskową Akademię Techniczną, Politechnikę Poznańską, Politechnikę Warszawską, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Sieć Badawczą Łukasiewicz – Państwowy Instytut Motoryzacji i in., przedstawiciele nauk społecznych i prawnych z Instytutu Transportu Samochodowego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, architekci ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Politechniki Świętokrzyskiej, Politechniki Śląskiej oraz praktycy zaangażowani w obszar transportu indywidualnego dla osób o szczególnych potrzebach, reprezentujący Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Podlaski Sejmik Osób z Niepełnosprawnościami, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie oraz Towarzystwo Ubezpieczeniowe Compensa.
W konferencji wzięło udział ponad 193 uczestników, a transmisja online uzyskała liczbę ponad 400 wyświetleń. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele uczelni z całej Polski, instytucji i organizacji społecznych oraz gospodarczych zainteresowanych aktualnym stanem i perspektywami rozwoju środków transportu indywidualnego w zakresie korzystania z niego przez osoby o szczególnych potrzebach, przedstawiciele Straży Miejskiej, Policji, organizacji weteranów wojennych, nauczyciele oraz uczniowie szkół średnich.
W ramach konferencji swoje produkty zaprezentowało 12 firm, zajmujących się wytwarzaniem, dostosowywaniem i dystrybucją nowoczesnych, wysoko zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla osób o szczególnych potrzebach poruszających się środkami transportu indywidualnego.
Relacje z konferencji: 1 dzień oraz 2 dzień.
Audycja TVP3 (od 9:33 min): https://regiony.tvp.pl .
W ramach działalności Centrum:
- powstały pomieszczenia, m.in. takie jak punkt informacyjno-konsultacyjny oraz specjalistyczne laboratorium dydaktyczne wyposażone m.in. w symulator kierowania samochodem przez osobę o szczególnych potrzebach;
- została zainicjowana współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, m.in. w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
- tworzona jest procedura, która pozwoli Centrum na certyfikowanie pojazdów i usług dla osób o szczególnych potrzebach;
- realizowany jest ogólnopolski konkurs dla młodzieży ze szkół średnich na propozycje urządzeń poprawiających mobilność osób o szczególnych potrzebach.
W ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 w polskich uczelniach funkcjonują cztery centra wiedzy o dostępności. Są to projekty w obszarach:
- transport i mobilność (Wojskowa Akademia Techniczna);
- architektura, urbanistyka i budownictwo (Politechnika Krakowska);
- cyfryzacja i komunikacja (Uniwersytet Szczeciński);
- design i przedmioty codziennego użytku (Politechnika Opolska).
Ewa Jankiewicz – rzecznik prasowy WAT
fot. Katarzyna Puciłowska

Fot. 2. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 3. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 4. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 5. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 6. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 7. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 8. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach

Fot. 9. I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa – Mobilność osób o szczególnych potrzebach