BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA

 


OPIS KIERUNKU

Kierunek międzywydziałowy „biocybernetyka i inżynieria biomedyczna” (BiIB) stanowi nową, atrakcyjną ofertę kształcenia w WAT. Jest odpowiedzią na wzrastające zapotrzebowanie na specjalistów w następującym zakresie:

  1. specjalność Biomechatronika i sprzęt rehabilitacyjny:
    • projektowanie i wytwarzanie urządzeń biomechatronicznych i rehabilitacyjnych, bioprotez oraz sztucznych narządów i implantów;
    • modelowanie i symulacja urządzeń biomechatronicznych i rehabilitacyjnych;
    • eksploatacja i serwis urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych;
    • obsługa aparatury medycznej i systemów pomiarowych w biomechanice, biomechatronice i rehabilitacji;
  2. specjalność Elektronika biomedyczna:
    • odbiór i przetwarzanie sygnałów biologicznych;
    • programowanie mobilnych urządzeń mikrokontrolerowych i złożonych systemów komputerowych aparatury medycznej;
    • eksploatacja elektronicznej aparatury diagnostycznej i terapeutycznej;
    • tworzenie i eksploatacja medycznych baz danych;
    • systemy zdalnej diagnostyki medycznej;
    • systemy akwizycji i przetwarzania danych medycznych;
  3. specjalność Optoelektronika dla inżynierii biomedycznej:
    • projektowanie i integracja optoelektronicznych systemów diagnostycznych i terapeutycznych;
    • eksploatacja, obsługa i konserwacja optoelektronicznych systemów diagnostycznych i terapeutycznych;
    • materiały implantacyjne oraz instrumentarium medyczne;
    • obsługa systemów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości wspierających działanie służb medycznych.

Kierunek BiIB realizowany jest wspólnie przez 4 jednostki organizacyjne WAT, w ramach zawartego Porozumienia. Wydział Inżynierii Mechanicznej, jako wydział wiodący, koordynuje proces kształcenia i prowadzi dokumentację przebiegu studiów. Realizacja kształcenia na kierunku BiIB jest ściśle powiązana ze stałym uczestnictwem i bezpośrednim wpływem interesariuszy zewnętrznych na kształt programu studiów i uzyskiwanych przez absolwentów efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Program kształcenia BiIB obejmuje efekty kształcenia właściwe dla obszaru kształcenia w zakresie nauk inżynieryjno-technicznych, dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych i dyscyplin naukowych: inżynieria biomedyczna; informatyka techniczna i telekomunikacja; automatyka, elektronika i elektrotechnika oraz inżynieria mechaniczna, przy jednoczesnym uwzględnieniu wybranych efektów kształcenia z obszaru kształcenia nauk medycznych i nauk o zdrowiu, dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie naukowej: nauk medycznych.


SPECJALNOŚCI

  • Biomechatronika i sprzęt rehabilitacyjny – specjalność profilowana przez Wydział Inżynierii Mechanicznej,
  • Elektronika biomedyczna – specjalność profilowana przez Wydział Elektroniki,
  • Optoelektronika dla inżynierii biomedycznej – specjalność profilowana przez Instytut Optoelektroniki.

MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA

Absolwenci międzywydziałowego kierunku BiIB, zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów, są przygotowani do pracy w zakresie szeroko rozumianej biocybernetryki i inżynierii biomedycznej.

Specjalność Biomechatronika i sprzęt rehabilitacyjny

  • przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, sprzedażą, wypożyczaniem, leasingiem oraz obsługą i serwisem urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych;
  • instytuty badawcze i biura projektowe związane z urządzeniami medycznymi, biomechatronicznymi i rehabilitacyjnymi;
  • instytuty badawcze i biura projektowane związane z bioprotezami oraz sztucznymi narządami i implantami;
  • organy administracji rządowej i samorządowej, szczególnie przy pracach związanych z rehabilitacją i sportem;
  • jednostki służby zdrowia, szpitale, sanatoria w zakresie obsługi i serwisu urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych;
  • jednostki wojskowe w zakresie obsługi i serwisu urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych;
  • jednostki obrony terytorialnej w zakresie obsługi i serwisu urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych;
  • specjalista ds. sprzętu rehabilitacyjnego i medycznego;
  • inżynier biomechanik w rehabilitacji i sporcie;

Specjalność Elektronika biomedyczna

  • służba zdrowia, w szczególności szpitalne jednostki kliniczne i ambulatoryjne (w tym szpitale wojskowe);
  • przedsiębiorstwa zajmujące się projektowaniem, wytwarzaniem i integracją urządzeń i aparatury medycznej;
  • serwisy sprzętu medycznego;
  • jednostki obrotu handlowego aparaturą medyczną;
  • punkty konsultingowe administracji medycznej;
  • instytuty naukowo-badawcze;
  • jednostki wojskowe w zakresie obsługi i serwisu urządzeń medycznych;
  • jednostki obrony terytorialnej w zakresie obsługi i serwisu urządzeń medycznych;
  • notyfikowane jednostki badań i certyfikacji aparatury i wyrobów medycznych;

Specjalność Optoelektronika dla inżynierii biomedycznej

  • jednostki służby zdrowia, w szczególności wojskowe szpitalne jednostki kliniczne i ambulatoryjne;
  • przedsiębiorstwa zajmujące się projektowaniem, wytwarzaniem i integracją aparatury medycznej;
  • serwisy sprzętu medycznego;
  • jednostki obrotu handlowego aparaturą medyczną;
  • instytuty naukowo-badawcze rozwijające nowoczesne technologie optoelektroniczne wspomagające różne formy terapii w medycynie.


SYLWETKA OSOBOWO-ZAWODOWA ABSOLWENTA

Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna – I stopień

Absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku „biocybernetyka i inżynieria biomedyczna”, zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów, są przygotowani do pracy w  zakresie szeroko rozumianej biocybernetyki i inżynierii biomedycznej. W zależności od wyboru treści kształcenia specjalistycznego absolwenci potencjalnymi miejscami pracy mogą być m.in.: przedsiębiorstwa zajmujące się projektowaniem, produkcją, sprzedażą, wypożyczaniem, leasingiem oraz obsługą i serwisem urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych oraz systemów typu healthcare; instytuty badawcze i biura projektowe związane z bioprotezami oraz sztucznymi narządami i implantami, urządzeniami medycznymi, biomechatronicznymi i rehabilitacyjnymi, sensoryką medyczną, telemedycyną i telemetrią medyczną, systemami informatycznymi dedykowanymi dla medycyny, bioinformatyki, biocybernetyki, systemami zarządzania dla placówek medycznych; instytuty naukowo-badawcze rozwijające nowoczesne technologie optoelektroniczne wspomagające różne formy terapii w medycynie; jednostki służby zdrowia, szpitale, sanatoria w zakresie obsługi i serwisu urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych, systemów zarządzania, systemów wspomagania decyzji medycznych.

Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna – II stopień

Absolwenci studiów drugiego stopnia na kierunku „biocybernetyka i inżynieria biomedyczna”, zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów, są przygotowani do pracy w zakresie szeroko rozumianej biocybernetyki i inżynierii biomedycznej. W zależności od wyboru treści kształcenia specjalistycznego absolwenci potencjalnymi miejscami pracy mogą być m.in.: przedsiębiorstwa zajmujące się projektowaniem, produkcją, sprzedażą, wypożyczaniem, leasingiem oraz obsługą i serwisem urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych oraz systemów typu healthcare; instytuty badawcze i biura projektowe związane z bioprotezami oraz sztucznymi narządami i implantami, urządzeniami medycznymi, biomechatronicznymi i rehabilitacyjnymi, sensoryką medyczną; instytuty naukowo-badawcze rozwijające nowoczesne technologie optoelektroniczne wspomagające różne formy terapii w medycynie; jednostki służby zdrowia, szpitale, sanatoria w zakresie obsługi i serwisu urządzeń medycznych, biomechatronicznych i rehabilitacyjnych, systemów wspomagania decyzji medycznych.
Absolwent studiów drugiego stopnia jest przygotowany do kontynuacji kształcenia na studiach w szkole doktorskiej oraz jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności zawodowych w ramach studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.


Link do rektutacji WAT


LOGISTYKA O PROFILU OGÓLNOAKADEMICKIM

 


OPIS KIERUNKU

Logistyka to planowanie, racjonalizowanie transportu różnego rodzaju dóbr, ich szybka, ekonomicznie efektywna dystrybucja, a także kontrola jakości usług logistycznych. W świecie, który skurczył się do globalnej wioski logistyka jest podstawą wszelkiej egzystencji ludzkiej.

Wojskowa Akademia Techniczna z kierunkiem „Logistyka” o profilu ogólnoakademickim prowadzonym na Wydziale Inżynierii Mechanicznej, zajęła trzecie miejsce i została wyróżniona w pionierskim Rankingu Studiów Inżynierskich 2019, zorganizowanym przez Fundacje Edukacyjną Perspektywy.

Na kierunku logistyka studenci posiądą wiedzę z zakresu:

  • Wiedza ogólna z: podstaw nauk ekonomicznych, organizacji i zarządzania oraz umiejętności menedżerskich.
  • Wiedza podstawowa z: matematyki i statystyki inżynierskiej, fizyki, wytrzymałości materiałów i mechaniki, podstaw zarządzania, towaroznawstwa bezpieczeństwa ruchu drogowego, grafiki inżynierskiej, podstaw badań operacyjnych, prawa, finansów i bankowości, inżynierii systemów i analizy systemowej i maszynoznawstwa.
  • Wiedza kierunkowa z: zarządzania produkcją i usługami, podstaw logistyki, infrastruktury logistycznej, funkcjonowania systemów logistycznych w przedsiębiorstwach, normalizacji i systemów jakości, ekonomiki transportu, ekologistyki, projektowania procesów, automatyki i robotyki, elektrotechniki i elektroniki.

Absolwenci posiadają umiejętności w zakresie:

  • Umiejętności ogólne: posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu kierunku kształcenia, projektowania z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi obliczeniowych.
  • Umiejętności podstawowe: zastosowania aparatu matematycznego do opisu zagadnień i procesów logistycznych, pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, analiz zjawisk fizycznych i rozwiązywania zagadnień logistycznych w oparciu o prawa fizyki, rozwiązywania problemów technicznych w oparciu o prawa mechaniki oraz wykonywania analiz wytrzymałościowych elementów maszyn, zarządzania kosztami, finansami oraz kapitał
  • Umiejętności kierunkowe: umiejętności rozwiązywania problemów logistycznych za pomocą metod i technik inżynierskich, w tym: projektowania systemów logistycznych oraz procesów logistycznych, zarządzania specjalistycznymi funkcjami logistycznym oraz procesami logistycznymi, posługiwania się systemami informatycznego wspomagania zarządzania logistycznego, doboru personelu i jego szkolenia.

Studia na kierunku logistyka przygotowują do pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych, przedsiębiorstwach logistycznych, jednostkach projektowych i doradczych zajmujących się logistyką, innych jednostkach gospodarczych oraz administracyjnych, w których wymagana jest wiedza logistyczna, techniczna, ekonomiczna i informatyczna oraz umiejętności organizacyjne. Absolwent kierunku logistyka maszyn jest również przygotowany do pracy w jednostkach wojskowych oraz przedsiębiorstwach i jednostkach badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, w charakterze cywilnego wyższego personelu technicznego.


SPECJALNOŚCI


LOGISTYKA I EKOLOGIA PŁYNÓW EKSPLOATACYJNYCH

  1. Wiedza specjalistyczna: obejmuje budowę i eksploatację urządzeń do transportu i dystrybucji produktów naftowych, podstawy technologii przeróbki ropy naftowej, budowę i eksploatację baz i stacji paliw, kontrolę jakości płynów eksploatacyjnych, ochronę środowiska w gospodarce płynami eksploatacyjnymi, przewóz materiałów niebezpiecznych, problemy odpadów w logistyce, tribologię i tribotechnikę.
  2. Umiejętności specjalistyczne: znajomość metod kontroli jakości magazynowanych i transportowanych i transportowanych paliw, olejów i smarów, organizacji i zarządzania transportem paliw po drodze od producenta poprzez sieć baz i składów paliwowych, magazynów do stacji paliw, znajomość budowy i zasad eksploatacji urządzeń technicznych stosowanych w logistyce płynów eksploatacyjnych.
  3. Zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów absolwenci są przygotowani do pracy w:
    • firmach zajmujących się transportem i dystrybucją paliw, olejów, smarów i płynów specjalnych;
    • stacjach paliw oraz zakładach transportu paliw;
    • przedsiębiorstwach transportowych przechowujących i użytkujących paliwa, oleje i smary;
    • jednostkach organizacyjnie podległych Ministrowi Obrony Narodowej.

LOGISTYKA W MOTORYZACJI

  1. Wiedza specjalistyczna: obejmuje technikę, organizację pracy i zarządzanie w firmach związanych z motoryzacją: produkcyjnych, serwisowych, transportowych, handlowych. Zapewnia wiedzę z zakresu ochrony środowiska w motoryzacji oraz bezpiecznej eksploatacji środków transportowych.
  2. Umiejętności specjalistyczne: w zakresie organizacji i zarządzania logistyką w firmach transportowych i usługowych związanych z motoryzacją, oceny zagrożeń dla bezpieczeństwa i środowiska, eksploatacji środków transportowych.
  3. Zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów absolwenci są przygotowani do pracy w:
    • przedsiębiorstwach transportowych;
    • stacjach serwisowych i naprawczych;
    • przedsiębiorstwach produkcji pojazdów i ich zespołów;
    • sieciach sprzedaży samochodów i ich części;
    • instytucjach zajmujących się organizacją ruchu drogowego;

LOGISTYKA PRZEDSIĘBIORSTW

  1. Wiedza specjalistyczna: obejmuje zarządzanie logistyką, systemów i procesów logistycznych, koszty logistyczne, informatyczne wspomaganie zarządzania logistyką, metody sterowania zapasami w systemach logistycznych, eksploatacją urządzeń transportu lotniczego i lądowego, zagospodarowanie odpadów, utrzymanie ruchu maszyn, prawo w logistyce, logistyką usług, centra i sieci logistyczne, infrastrukturą transportową.
  2. Umiejętności specjalistyczne: dotyczące identyfikacji procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, właściwego zarządzania logistyką w przedsiębiorstwie, obliczania, analizowania i oceny kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie, posługiwania się odpowiednimi metodami sterowania zapasami w przedsiębiorstwie, zasad organizacji transportu w przedsiębiorstwie, zasad eksploatacji urządzeń transportowych, wykorzystania sieci informatycznych i prawa w działalności logistycznej przedsię
  3. Zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów absolwenci są przygotowani do pracy w:
    • przedsiębiorstwach przemysłowych, dystrybucyjnych i handlowych w charakterze specjalistów ds. logistyki;
    • jednostkach gospodarczych i administracyjnych w charakterze specjalistów ds. logistyki;
    • uczelniach, jednostkach projektowych, badawczo-rozwojowych i doradczych w charakterze projektantów systemów i procesów logistycznych.


MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA

Udana kariera zawodowa w branży logistycznej jest niezwykle wymagająca. Potrzeba nieraz wielu poświęceń, długich lat nauki, by zdobywać najwyższe i jednocześnie najlepiej płatne stanowiska. Poszerzanie odpowiedzialności za ciągłość zaopatrzenia, ekonomiczną efektywność i zmniejszanie ryzyka związanego ze specyfiką różnorodnych łańcuchów dostaw, łączy się bezpośrednio z rozszerzaniem kompetencji i umiejętności pracownika. Na koniec warto wspomnieć o bardzo smutnych wypadkach zatrzymania się kariery zawodowej polskich logistyków starszego pokolenia. Ich rozwój często napotyka na przeszkodę w postaci braku znajomości języków obcych. Nie mogą oni awansować i wybić się wyżej w hierarchii, ze względu na niemożliwość porozumiewania się w świecie międzynarodowego biznesu. Wnioski? z pewnością możecie wyciągnąć je sami.


SYLWETKA OSOBOWO-ZAWODOWA ABSOLWENTA

Logistyka o profilu ogólnoakademickim – I stopień

Absolwent kierunku „logistyka” o profilu ogólnoakademickim ma gruntowną wiedzę podstawowa z: matematyki i statystyki, fizyki, wytrzymałości materiałów i mechaniki, podstaw zarządzania, towaroznawstwa, bezpieczeństwa ruchu drogowego, grafiki inżynierskiej, podstaw badań operacyjnych, prawa, finansów i bankowości, inżynierii systemów i analizy systemowej oraz maszynoznawstwa. Posiada wiedzę z zakresu zarządzania produkcją i usługami, podstaw logistyki, infrastruktury logistycznej, funkcjonowania systemów logistycznych w przedsiębiorstwach, normalizacji i  systemów jakości, ekonomiki transportu, ekologistyki, projektowania procesów, automatyki i robotyki oraz elektrotechniki i elektroniki.
Studia na kierunku „logistyka” o profilu ogólnoakademickim przygotowują do pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych, przedsiębiorstwach logistycznych, jednostkach projektowych i doradczych zajmujących się logistyką, innych jednostkach gospodarczych oraz administracyjnych, w których wymagana jest wiedza logistyczna, techniczna, ekonomiczna i informatyczna oraz umiejętności organizacyjne.
Absolwent kierunku „logistyka” o profilu ogólnoakademickim jest również przygotowany do pracy w jednostkach wojskowych oraz przedsiębiorstwach i jednostkach badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, w charakterze cywilnego wyższego personelu technicznego.


SYLWETKA OSOBOWO-ZAWODOWA ABSOLWENTA

Logistyka o profilu ogólnoakademickim – II stopień

Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku „logistyka” o profilu ogólnoakademickim posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielną realizację zadań oraz kierowanie pracą zespołów w  instytucjach naukowo-badawczych oraz ośrodkach badawczo-rozwojowych, jednostkach zajmujących się doradztwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu inżynierii mechanicznej oraz inżynierii systemów logistycznych. Na etapie kształcenia specjalistycznego następuje pogłębienie wiedzy ściśle związanej z wybraną specjalnością: logistyka i ekologia płynów eksploatacyjnych; logistyka w motoryzacji; logistyka przedsiębiorstw. Poza tym, pozyska wiedzę i umiejętności umożliwiające udział w badaniach naukowych w dyscyplinie inżynieria mechaniczna.
Studia na kierunku „logistyka” o profilu ogólnoakademickim przygotowują do pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych, przedsiębiorstwach logistycznych, jednostkach projektowych i doradczych zajmujących się logistyką, innych jednostkach gospodarczych oraz administracyjnych, w których wymagana jest wiedza logistyczna, techniczna, ekonomiczna i informatyczna oraz umiejętności organizacyjne.
Absolwent kierunku „logistyka” jest również przygotowany do pracy w jednostkach wojskowych oraz przedsiębiorstwach i jednostkach badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, w charakterze cywilnego wyższego personelu technicznego.
Absolwent studiów drugiego stopnia jest przygotowany do kontynuacji kształcenia na studiach w szkole doktorskiej oraz jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności zawodowych w ramach studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.


Link do rekrutacji WAT


MECHANIKA I BUDOWA MASZYN

 


OPIS KIERUNKU

Kierunek „Mechanika i budowa maszyn” należy do dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych i dyscypliny naukowej Inżynieria Mechaniczna. Jest powiązany z takimi kierunkami studiów, jak: Automatyka i Robotyka, Biogospodarka, Energetyka, Inżynieria materiałowa, Logistyka, Mechatronika, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji.

Studia pierwszego stopnia (inżynierskie) na kierunku „Mechanika i Budowa Maszyn” przygotowują do pracy w: przedsiębiorstwach przemysłu maszynowego oraz w innych zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją maszyn, jednostkach projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych oraz związanych z organizacją produkcji i automatyzacją procesów technologicznych, jednostkach odbioru technicznego produktów i materiałów, jednostkach akredytacyjnych i atestacyjnych, jednostkach naukowo-badawczych i konsultingowych oraz innych jednostkach gospodarczych, administracyjnych i edukacyjnych wymagających wiedzy technicznej i informatycznej.

Absolwent kierunku mechanika i budowa maszyn jest również przygotowany do pracy w jednostkach wojskowych oraz przedsiębiorstwach i jednostkach badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, w charakterze cywilnego wyższego personelu technicznego.


SPECJALNOŚCI

  • Mechatronika i diagnostyka samochodowa
  • Pojazdy samochodowe i specjalne
  • Projektowanie i sterowanie maszyn
  • Techniki komputerowe w inżynierii mechanicznej
  • Techniki wytwarzania


MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA

Absolwenci kierunku MiBM, zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi podczas studiów, są przygotowani do pracy w zakresie szeroko rozumianej inżynierii mechanicznej.

Specjalność: Mechatronika i diagnostyka samochodowa

  • przedsiębiorstwa transportowe / komunikacyjne
  • przedsiębiorstwa produkcji samochodów i ich zespołów
  • stacje diagnostyczne oraz warsztaty naprawy samochodów
  • sieci sprzedaży i ubezpieczeń samochodów
  • instytuty / centra badawczo-rozwojowe samochodowe

Specjalność: Pojazdy samochodowe i specjalne

  • zakłady produkcji i naprawy pojazdów samochodowych i specjalnych i ich podzespołów
  • przedsiębiorstwa transportowe i komunikacyjne
  • dystrybucja samochodów i części zamiennych
  • stacje obsługi i diagnostyki pojazdów samochodowych i specjalnych
  • instytuty badawcze
  • jednostki podległe MON i MSWiA
  • firmy ubezpieczeniowe

Specjalność: Projektowanie i sterowanie maszyn

  • firmy i konsorcja zajmujące się projektowaniem, produkcją, programowaniem i serwisowaniem maszyn i urządzeń
  • utrzymanie ruchu parku maszyn
  • biura projektowe świadczące usługi outsourcingowe
  • firmy zajmujące się projektowaniem, produkcja, programowaniem i serwisowaniem napędów maszyn i urządzeń (hydraulicznych, elektrycznych, pneumatycznych)
  • firmy zajmujące się implementacją systemów sterowania maszynami i ich obsługą
  • projektowanie i przemysłowe wykorzystanie automatyki
  • startrupy zajmujące się opracowywaniem nowych technologii na styku mechaniki i automatyki
  • centra projektowe
  • parki technologiczne i przemysłowe

Specjalność: Techniki komputerowe w inżynierii mechanicznej

  • biura projektowe, zespoły obliczeniowe, ośrodki badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw reprezentujących inżynierię mechaniczną, budownictwo, lotnictwo i transport
  • firmy świadczące usługi rynkowe CAD/CAM/CAE
  • instytuty badawcze reprezentujące inżynierię mechaniczną, budownictwo, lotnictwo i transport
  • uczelnie techniczne
  • organy administracji rządowej i samorządowej

Specjalność: Techniki wytwarzania

  • biura technologiczne i wdrożeniowe
  • przedsiębiorstwa produkcyjne działające w zakresie obróbki ubytkowej, wytwarzania przyrostowego oraz spajania metali
  • przedsiębiorstwa produkcyjne – działy badań i rozwoju R&D, działy utrzymania ruchu
  • instytuty branżowe, biura projektowe oraz zakłady produkcji maszyn
  • przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą, wypożyczaniem, leasingiem, obsługą i remontami urządzeń technologicznych w zakresie obróbki materiałów konstrukcyjnych i wytwarzania przyrostowego
  • przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą, integracją i instalacją linii produkcyjnych m.in. z zastosowaniem robotów przemysłowych

SYLWETKA OSOBOWO-ZAWODOWA ABSOLWENTA

Mechanika i budowa maszyn – I stopień

Absolwent kierunku „mechanika i budowa maszyn” ma gruntowną wiedzę podstawową z zakresu matematyki, fizyki z wiedzą kierunkową z zakresu grafiki inżynierskiej, metrologii i systemów pomiarowych, mechaniki, termodynamiki, projektowania, technologii wytwarzania i eksploatacji maszyn oraz jest przygotowany w zakresie zastosowania i doboru materiałów inżynierskich oraz informatyki. Jest specjalistą w zakresie technologii procesów wytwarzania, kształtowania własności materiałów, metod ich badania, informatycznych metod wspomagających projektowanie, wytwarzanie i eksploatację maszyn. Może prowadzić badania oraz inne prace inżynierskie związane z technologiami proekologicznymi, a także dostrzegać aspekty pozatechniczne w działalności inżynierskiej, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
Studia pierwszego stopnia (inżynierskie) na kierunku „mechanika i budowa maszyn” przygotowują do pracy w: przedsiębiorstwach przemysłu maszynowego oraz w innych zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją maszyn, jednostkach projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych oraz związanych z organizacją produkcji i automatyzacją procesów technologicznych, jednostkach odbioru technicznego produktów i materiałów, jednostkach akredytacyjnych i atestacyjnych, jednostkach naukowo-badawczych i konsultingowych oraz innych jednostkach gospodarczych, administracyjnych i edukacyjnych wymagających wiedzy technicznej i informatycznej.
Absolwent kierunku „mechanika i budowa maszyn” jest również przygotowany do pracy w jednostkach wojskowych oraz przedsiębiorstwach i jednostkach badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, w charakterze cywilnego wyższego personelu technicznego.


SYLWETKA OSOBOWO-ZAWODOWA ABSOLWENTA

Mechanika i budowa maszyn – II stopień

Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku „mechanika i budowa maszyn” posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielną realizację zadań oraz kierowanie pracą zespołów zajmujących się projektowaniem konstrukcyjnym i technologicznym elementów i zespołów maszyn ich wytwarzaniem oraz eksploatacją. Na etapie kształcenia specjalistycznego następuje pogłębienie wiedzy ściśle związanej z wybraną specjalnością: maszyny inżynieryjno-budowlane i drogowe; mechatronika i diagnostyka samochodowa; pojazdy samochodowe i specjalne; techniki komputerowe w inżynierii mechanicznej. Poza tym, pozyska wiedzę i umiejętności umożliwiające udział w badaniach naukowych w dyscyplinie inżynieria mechaniczna.
Absolwent kierunku „mechanika i budowa maszyn” jest również przygotowany do pracy w jednostkach wojskowych oraz przedsiębiorstwach i jednostkach badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, w charakterze cywilnego wyższego personelu technicznego.
Absolwent studiów drugiego stopnia jest przygotowany do kontynuacji kształcenia na studiach w szkole doktorskiej oraz jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności zawodowych w ramach studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.


Link do rekrutacji WAT


MIĘDZYNARODOWY TRANSPORT DROGOWY

 


OPIS KIERUNKU

Kierunek międzynarodowy transport drogowy jest odpowiedzią na obserwowany deficyt absolwentów kierunków technicznych, a zwłaszcza rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w branży Transport-Spedycja-Logistyka (TSL). Oferuje wszechstronne wykształcenie inżynierskie, kształtując kompetencje wyznaczane przez Przemysł 4.0, tj. cyfryzację, automatyzację i robotyzację oraz dynamikę zmian gospodarczych (zmienność, niepewność, złożoność). Kierunek studiów jest spójny z aktualnymi potrzebami Sił Zbrojnych RP w  zakresie rozwijania transportu drogowego, a tym samym podnoszenia bezpieczeństwa państwa.

Kierunek powstał w oparciu o doświadczenie zdobyte przez kadrę badawczo-dydaktyczną Wydziału Inżynierii Mechanicznej w kształceniu studentów oraz słuchaczy studiów podyplomowych, a także przy współpracy z  interesariuszami z otoczenia społeczno-gospodarczego. Jest objęty patronatem Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Kierunek międzynarodowy transport drogowy należy do dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych i dyscypliny naukowej inżynieria mechaniczna. Umożliwia uzyskanie niezbędnej wiedzy i umiejętności do uzyskania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w transporcie drogowym.

Nowy kierunek studiów - Międzynarodowy transport samochodowy; baner informacyjny.
Fot. 1. Nowy kierunek studiów – Międzynarodowy transport drogowy


REALIZACJA STUDIÓW

Kierunek „międzynarodowy transport drogowy” realizowany jest przez Wydział Inżynierii Mechanicznej WAT, przy częściowym udziale Wydziału Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania WAT oraz wsparciu innych jednostek organizacyjnych WAT, w przedmiotach reprezentujących dziedziny nauk humanistycznych i społecznych.
Kształcenie na kierunku odbywa się w formie stacjonarnej i niestacjonarnej. Programy studiów na różnych formach obejmują te same treści programowe oraz te same przedmioty. Studia niestacjonarne realizowane są w trakcie zjazdów sobotnio-niedzielnych.

Studia pierwszego stopnia trwają trzy i pół roku, obejmują siedem semestrów i kończą się nadaniem tytułu zawodowego inżyniera. Studenci w trakcie studiów uzyskują 210 punktów ECTS. Liczba godzin zajęć przy bezpośrednim kontakcie z nauczycielem kształtuje się na poziomie 2350 godzin na studiach stacjonarnych i 1550 godzin na studiach niestacjonarnych.

Czego uczymy?

Program studiów na kierunku międzynarodowy transport drogowy uwzględnia ujednolicone kształcenie na pierwszym semestrze studiów na wszystkich kierunkach w WAT. Dotyczy to w szczególności kształcenia ogólnego (m.in. wprowadzenie do studiowania, etyka zawodowa, podstawy zarządzania i przedsiębiorczości, wybrane zagadnienia prawa) oraz kształcenia podstawowego (matematyka, fizyka, podstawy grafiki inżynierskiej, wprowadzenie do metrologii). W ramach kształtowania kompetencji społecznych studenci poznają elementy etyki zawodowej, bezpieczeństwa i higieny pracy i wybrane zagadnienia prawa. Są zapoznawani z zagadnieniami z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz zarządzania i przedsiębiorczości. Oferta przedmiotów pozatechnicznych obejmuje również kształcenie językowe, którego celem jest opanowanie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym na poziomie certyfikatu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Kształcenie kierunkowe zawiera niezbędną równowagę pomiędzy kompetencjami technicznymi i menedżerskimi. Szczególna uwaga jest zwrócona na zagadnienia dotyczące działalności przedsiębiorstwa transportowego i spedycyjnego, prawa gospodarczego i  transportowego, ekonomiki transportu, budowy i użytkowania środków transportu, metod przewozu i zabezpieczania różnych rodzajów ładunków, ochrony środowiska.

W ramach treści wybieralnych studenci mają do wyboru przedmioty, które poszerzają ich wiedzę i umiejętności w zakresie: techniki samochodowej, bezpieczeństwa transportu drogowego, inżynierii ruchu drogowego, systemów telemetrycznych automatyzacji pojazdów, przewozów specjalistycznych, magazynów i centrów logistycznych, a także psychologii transportu i etyki.

Praktyki, praca dyplomowa, studia indywidualne i KNS

Program studiów obejmuje 4 tygodnie praktyki zawodowej, która odbywa się w przedsiębiorstwach z  branży TSL. Studia kończy egzamin dyplomowy (obrona pracy dyplomowej), a absolwenci uzyskują tytuł inżyniera. Posiadają wymagane kompetencje do uzyskania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w  transporcie drogowym. Są jednocześnie przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia.

Dla studentów wykazujących szczególne uzdolnienia oraz uzyskujących dobre i  bardzo dobre wyniki dostępne są studia według indywidualnego programu studiów. Studia te zaspokajają dążenia studentów do zdobywania poszerzonej wiedzy i przygotowują ich do pracy na stanowiskach wymagających kompetencji wykraczających poza standardy określone w  programie studiów. Studia umożliwiają rozwijanie osobistych zainteresowań pod kierunkiem doświadczonych nauczycieli akademickich.

Studia są prowadzone w  oparciu o nowoczesną i kompleksowo wyposażoną oraz systematycznie modernizowaną bazę badawczo-dydaktyczną. Gwarantuje to realizację zajęć dydaktycznych na wysokim poziomie oraz stwarza możliwości rozwijania przez studentów swoich zainteresowań w kołach naukowych.

Nowy kierunek studiów - Międzynarodowy transport samochodowy; baner informacyjny.
Fot. 2. Nowy kierunek studiów – Międzynarodowy transport drogowy



SYLWETKA OSOBOWO-ZAWODOWA ABSOLWENTA

Kwalifikacje PRK i CKZ
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku międzynarodowy transport drogowy uzyskuje kwalifikacje zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji na poziomie 6. Ponadto studia przygotowują inżynierów do podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, poprzez nabycie kwalifikacji i  wiedzy określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającym wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Nabyte w  czasie studiów wiedza i kompetencje umożliwiają uzyskanie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w transporcie drogowym bez egzaminu.

Z jakich obszarów absolwent będzie miał wiedzę

Absolwent kierunku międzynarodowy transport drogowy to inżynier o wszechstronnych kompetencjach technicznych i menedżerskich, gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w branży transportowej, cechujący się:

  • praktycznym podejściem do problemów technicznych i logistycznych;
  • znajomością nowoczesnych technologii i narzędzi wspierających transport i logistykę;
  • umiejętnością wdrażania alternatywnych środków transportu;
  • świadomością odpowiedzialności za bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochronę środowiska;
  • umiejętnością analitycznego i systemowego myślenia;
  • zdolnością do pracy w zespole, także w środowisku międzynarodowym;
  • znajomością języków obcych, umożliwiającą swobodną komunikację w środowisku zawodowym.

Co potrafi absolwent, do czego jest przygotowany

Absolwent kierunku międzynarodowy transportu drogowy jest przygotowany do pracy w branży TSL oraz w szeroko rozumianym sektorze motoryzacji. Po zdobyciu niezbędnej praktyki zawodowej absolwenci mogą zostać doradcami transportowymi lub motoryzacyjnymi oraz rzeczoznawcami o wysokim poziomie kompetencji.

W szczególności, absolwent będzie przygotowany do:

  • planowania i organizowania procesów transportowych, spedycyjnych i magazynowych;
  • zarządzania flotą pojazdów oraz realizacji przewozów krajowych i międzynarodowych;
  • pracy na stanowiskach kierowniczych, logistycznych, technicznych i doradczych;
  • prowadzenia własnej działalności gospodarczej w sektorze transportowym;
  • współpracy z  administracją i służbami mundurowymi przy projektowaniu rozwiązań logistycznych o podwójnym, cywilno-wojskowym, zastosowaniu.

Gdzie będzie mógł pracować absolwent
Potencjalnymi miejscami pracy są firmy transportowe i spedycyjne oraz przedsiębiorstwa dysponujące własną flotą pojazdów. Absolwent jest przygotowany także do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w sektorze transportu oraz do pracy w jednostkach gospodarczych i administracyjnych, w  których wymagana jest wiedza techniczna oraz umiejętności organizacyjne. Jest również przygotowany do pracy w jednostkach wojskowych oraz przedsiębiorstwach i jednostkach badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, w charakterze cywilnego wyższego personelu technicznego. Dzięki zdobytej wiedzy i  umiejętnościom absolwent może znaleźć zatrudnienie m.in. w:

  • przedsiębiorstwach transportowych (również międzynarodowych);
  • firmach spedycyjnych i logistycznych;
  • instytutach badawczych i doradczych z  obszaru transportu;
  • firmach produkujących i serwisujących pojazdy ciężarowe i specjalistyczne;
  • administracji rządowej i samorządowej;
  • jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych RP (w zakresie logistyki i transportu);
  • organizacjach i zrzeszeniach branżowych TSL.

Dalszy rozwój naukowy
Absolwent kierunku międzynarodowy transport drogowy jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia. Może również rozwijać swoje umiejętności zawodowe w ramach studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających m.in. realizowanych od wielu lat na Wydziale Inżynierii Mechanicznej WAT.

Nowy kierunek studiów - Międzynarodowy transport samochodowy; ulotka informacyjna.
Fot. 3. Nowy kierunek studiów – Międzynarodowy transport drogowy

Więcej informacji dotyczących procesu rekrutacji na studia cywilne realizowane w Wojskowej Akademii Technicznej w roku akademickim 2025/2026 można znaleźć na stronie:
https://www.wojsko-polskie.pl/wat/proces-rekrutacji-na-studia-cywilne-pierwszego-stopnia/

https://irk.wat.edu.pl/pl/

 


Link do rektutacji WAT