Celem projektu Hybrid Drive Train Demonstrator – etap II, jest opracowanie demonstratorów pojazdów kołowych i gąsienicowych do celów wojskowych z zastosowaniem technologii hybrydowych układów napędowych.

W ramach realizacji projektu HybriDT II zidentyfikowane zostaną najlepsze rozwiązania dla technologii modułowej oraz zostanie opracowana skalowalna architektura hybrydowego napędu spalinowo-elektrycznego do celów wojskowych. Rozwiązanie to pozwoli na znaczącą oszczędność masy i przestrzeni, redukcję promieniowania cieplnego i zmniejszenie zużycia paliwa. Prace te są konieczne ze względu na odmienne podejście do zastosowania tej technologii niż w zastosowaniach cywilnych.

Zasadniczym przedmiotem zainteresowań są pojazdy kołowe – bojowe wozy piechoty w rozwiązaniu 8×8 i 6×6 oraz pojazdy gąsienicowe.

Projekt Hybrid II, został zainicjowany w grupie roboczej EDA CapTech Ground Systems będącej częścią Research and Innovation Directorate i przyczyni się do opracowania innowacyjnych systemów napędowych, które mają na celu zaspokoić potrzeby przyszłościowej produkcji pojazdów z najbardziej zaawansowanymi technologiczne układami napędowymi stosowanymi w transporcie, zgodnie z kierunkami rozwoju nowoczesnych pojazdów wojskowych.

W Woskowej Akademii Technicznej projekt jest realizowany przez dwa zespoły z Instytutu Pojazdów i Transportu WIM. Zespół z Zakładu Inżynierii Pojazdów i Transportu, którym kieruje ppłk dr inż. Zdzisław HRYCIÓW oraz zespół z Zakładu Silników i Inżynierii Eksploatacji, którym kieruje dr inż. Mirosław KARCZEWSKI.

Projekt realizowany jest w konsorcjum obejmującym łącznie 13 podmiotów z 5 państw. Ze strony Polskiej projekt jest realizowany przez Wojskową Akademię Techniczną oraz Hutę Stalowa Wola. WAT odpowiedzialny jest za zbudowanie modelu układu napędowego, modelu toru badawczego i za zdefiniowanie parametrów, którymi powinny się charakteryzować komponenty opracowywanego hybrydowego układu napędowego. Drugim podmiotem krajowym realizującym projekt jest Huta Stalowa Wola, której zadaniem jest udostępnienia toru do badań oraz dostarczenia wytycznych taktyczno-technicznych dla napędu pojazdu gąsienicowego, a także wspieranie procesu powstawiania nowego układu napędowego pod kątem późniejszej integracji opracowanego rozwiązania w pojeździe.

Odpowiednio dobrani partnerzy krajowi, realizujący projekt w kooperacji nauka-przemysł są wynikiem szeroko zakrojonych działań zespołu koordynującego uruchamianie projektu ze strony Departamentu Innowacji MON. Pan dr inż. Filip POLAK, jako ekspert rządowy w Panelu CapTech Land, był odpowiedzialny za stworzenie symbiozy pomiędzy kompetencjami partnerów polskich oraz z pozostałych krajów biorących udział w projekcie, aby cel projektu był zrealizowany w sposób odpowiadający wymogom poszczególnych ministerstw pięciu krajów biorących udział w projekcie.

Efekty pracy międzynarodowego konsorcjum będzie można oceniać już za 15 miesięcy, kiedy projekt będzie zakończony, a kolejna jego faza zakłada zbudowanie pełnoskalowego demonstratora tej technologii, co ma potwierdzić wypracowane rozwiązania opracowywane w WAT.

Projekt finansowany jest przez Europejską Agencję Obrony (EDA)
Liderek Konsorcjum jest AVL List GmbH – Austria.

Fot. 1. Wersja demonstracyjna hybrydowych układów napędowych – pojazd kołowy-bojowy wóz piechoty w rozwiązaniu 8x8; model komputerowy
Fot. 1. Wersja demonstracyjna hybrydowych układów napędowych

Fot. 2. Wersja demonstracyjna hybrydowych układów napędowych – pojazd kołowy-bojowy wóz piechoty w rozwiązaniu 6x6; model komputerowy
Fot. 2. Wersja demonstracyjna hybrydowych układów napędowych

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronach EDA oraz Linkedin:

New EDA project to advance work on hybrid drive trains for military vehicles (europa.eu)

https://www.linkedin.com