Fot. 1. Prorektor ds. naukowych WAT prof. dr hab. inż. Andrzej Dobrowolski i członek zarządu PKP CARGO S.A. Jacek Rutkowski
Fot. 1. Prorektor ds. naukowych WAT prof. dr hab. inż. Andrzej Dobrowolski i członek zarządu PKP CARGO S.A. Jacek Rutkowski

Doskonalenie konstrukcji specjalnych ze szczególnym uwzględnieniem transportu intermodalnego, badania symulacyjne, wdrażanie prototypowych platform i wagonów oraz rozwijanie zintegrowanych systemów logistycznych transportu kolejowego to główne założenia porozumienia podpisanego między Wojskową Akademią Techniczną a PKP CARGO S.A.

Porozumienie o współpracy podpisali 21 listopada 2023 r. prorektor ds. naukowych WAT prof. dr hab. inż. Andrzej Dobrowolski i członek zarządu PKP CARGO S.A. Jacek Rutkowski.

Wiedza i doświadczenie poparte opracowanymi technologiami

Prorektor ds. naukowych prof. Andrzej Dobrowolski podkreślił, że Wojskowa Akademia Techniczna posiada długoletnie doświadczenie w opracowywaniu konstrukcji specjalnych dla transportu kolejowego i drogowego. „W ubiegłym roku przekazaliśmy licencję na produkcję platformy-kontenera, opracowanej przez naszych naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej. Konstrukcja ta powstała z myślą o transporcie dłużycy drewnianej i metalowej oraz towarów paletyzowanych, ale przy specjalnym dostosowaniu może też służyć do przewozu zboża z Ukrainy. Posiadamy wybitnych specjalistów w zakresie rozwijania technologii transportowych i odpowiednie zaplecze naukowo-badawcze. Jesteśmy otwarci na współpracę z PKP CARGO w celu realizowania nowych rozwiązań na rzecz aktualnych potrzeb transportu drogowego i kolejowego” – podkreślił prof. Dobrowolski.

Nie tylko zastosowania cywilne, ale też wojskowe

Rozwiązania Wojskowej Akademii Technicznej skierowane do producentów taboru kolejowego mogą mieć podwójne zastosowanie, zarówno cywilne, jak i wojskowe, o czym przypomniał dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski. „Nasi naukowcy opracowali też wagon z obrotową platformą ładunkową do przewozów intermodalnych, który został objęty krajową i europejską ochroną patentową. Mogą nim być przewożone naczepy samochodów ciężarowych, ale też różne typy pojazdów, takie jak ciągniki czy ciężarówki. Planujemy rozwój tej konstrukcji i dostosowanie jej do przewozu ciężkich pojazdów wojskowych, znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP i ich rozładunku w dowolnym miejscu, nawet poza terminalem” – wskazał prof. Małachowski.

Przyszłość polskich przewozów kolejowych wychodzi poza granice kraju

Zdaniem Jacka Rutkowskiego, członka zarządu PKP CARGO S.A., polskie przewozy kolejowe powinny być rozwijane w zakresie transportu międzynarodowego. „Nasza współpraca będzie dotyczyć dwóch obszarów: logistyki i technologii. Jako firma potrzebujemy wiedzy o potencjalnych rynkach, którą da się przełożyć na wiedzę handlową, stąd aspekt logistyczny. Natomiast aspekt techniczny wiąże się z poszukiwaniem sposobów uzyskania przewagi konkurencyjnej. Wojsko Polskie wyposażane jest w nowoczesny sprzęt. Jako narodowy przewoźnik towarowy chcielibyśmy mieć pod swoją pieczą przewozy sprzętu wojskowego, również na linii międzynarodowej. Wojsko powinno budować swoje terminale przeładunkowe, które będą wykorzystywane zarówno w czasie pokoju, jak i na wypadek zagrożeń militarnych. Mamy nadzieję, że wspólnie z WAT opracujemy prace koncepcyjne w tym zakresie dla naszych Sił Zbrojnych” – mówił Jacek Rutkowski.

Wspólne przedsięwzięcia naukowe i dydaktyczne

Współpraca WAT i PKP CARGO S.A. będzie dotyczyć inicjowania i prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, promowania wyników zrealizowanych badań, w tym opracowanych innowacyjnych rozwiązań technologicznych, doradztwa naukowo-badawczego, konsultacji techniczno-technologicznych i ekspertyz. W planach jest również wspólne kształcenie studentów i doktorantów, w tym organizowanie staży i praktyk. W ramach wymiany wiedzy i doświadczeń porozumienie przewiduje organizowanie szkoleń, kursów i konferencji naukowych.

W spotkaniu w Wojskowej Akademii Technicznej uczestniczyli również Jarosław Kiepura z PKP CARGO i przedstawiciele Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT: dziekan prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dr hab. inż. Wiesław Krasoń, prof. WAT i dr inż. Grzegorz Sławiński z Instytutu Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej.

* * *

PKP CARGO S.A. jest wiodącym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i na terenie Unii Europejskiej, a także kluczowym partnerem na Nowym Jedwabnym Szlaku, oferującym usługi transportowe w zintegrowanych łańcuchach logistycznych, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski.

Ewa Jankiewicz – rzecznik prasowy WAT
fot. Katarzyna Puciłowska

Fot. 2. Prorektor ds. naukowych WAT prof. dr hab. inż. Andrzej Dobrowolski i członek zarządu PKP CARGO S.A. Jacek Rutkowski
Fot. 2. Prorektor ds. naukowych WAT prof. dr hab. inż. Andrzej Dobrowolski i członek zarządu PKP CARGO S.A. Jacek Rutkowski
Fot. 3. Prorektor ds. naukowych WAT prof. dr hab. inż. Andrzej Dobrowolski i członek zarządu PKP CARGO S.A. Jacek Rutkowski
Fot. 3. Prorektor ds. naukowych WAT prof. dr hab. inż. Andrzej Dobrowolski i członek zarządu PKP CARGO S.A. Jacek Rutkowski