Badania
ZAKŁAD INŻYNIERII POJAZDÓW I TRANSPORTU
- Określanie wymiarów geometrycznych i parametrów masowych pojazdów.
- Badania właściwości dynamicznych pojazdów:
- pomiary siły uciągu;
- pomiary prędkości maksymalnej, minimalnej oraz intensywności rozpędzania;
- pomiary oporów ruchu (próba wybiegu, holowanie badanego pojazdu);
- badania płynności jazdy i drgań oddziałujących na kierowcę (osoby jadące).
- Badania skuteczności układu hamulcowego:
- pomiary drogi hamowania;
- pomiary opóźnienia hamowania;
- pomiary sił lub momentów hamowania;
- badania układu ABS;
- wyznaczanie naprężeń w elementach przenoszących moment hamowania;
- badania zjawisk akustycznych towarzyszących hamowaniu.
- Badania statycznych właściwości ogumienia:
- odporności na znoszenie boczne;
- sztywności kierunkowej;
- poślizgów w strefie styku opony z podłożem, w złożonych stanach obciążeń (znoszenie, hamowanie).
- Badania dynamicznych właściwości ogumienia prowadzone przy wykorzystaniu stanowiska dwubębnowego, przyczepy dynamometrycznej i głowicy pomiarowej:
- badania oporu toczenia;
- pomiary sił przenoszonych przez ogumione koła w trakcie ich toczenia ze znoszeniem bocznym, podczas hamowania i skręcania;
- badania współpracy ogumienia z nierównościami drogi;
- wyznaczanie współczynnika przyczepności w funkcji poślizgu koła;
- badania stanu nagrzewania powłoki opony.
- Badania modelowe i eksperymentalne pojazdu:
- badania stanu obciążenia elementów układu nośnego, jezdnego i zawieszenia pojazdu w warunkach wymuszenia losowego i deterministycznego;
- pomiary naprężeń występujących w wybranych węzłach konstrukcji pojazdów;
- modernizacja i doskonalenie konstrukcji pojazdów;
- badania w aspekcie kształtowania odporności udarowej pojazdów;
- dobór ogumienia i zawieszenia do pojazdu.
- Badania kierowalności i stateczności:
- badania zwrotności: pomiary najmniejszej i obrysowej średnicy zawracania;
- badania sił na kole kierowniczym – podczas jazdy na wprost przy przejeżdżaniu przez nierówność typu „występ” oraz w ruchu po torze krzywoliniowym;
- badania stateczności kierunkowej w ruchu po torze prostoliniowym, kołowym i torach krzywoliniowych.
- Badania bezpieczeństwa użytkowników pojazdów:
- modelowanie i badania eksperymentalne zderzeń z udziałem niechronionych użytkowników ruchu drogowego z pojazdami oraz pasażerów pojazdów (w tym dzieci) przy małych prędkościach jazdy;
- testy zderzeniowe pojazdów, ocena obciążeń działających na uczestników zdarzenia;
- analizy w zakresie rekonstrukcji zdarzeń z udziałem środków transportu drogowego (przy użyciu zaawansowanych technik symulacji komputerowej PC Crash, V-Sim) oraz oceny stanu technicznego zespołów pojazdów;
- skanowanie odkształceń powypadkowych pojazdów.
- Badania drgań podłoża wywołanych ruchem pojazdów – identyfikacja pojazdów.
- Badania i diagnozowanie ogniw samochodów elektrycznych i hybrydowych.
- Badania kwalifikacyjne prototypów sprzętu i pojazdów dla Sił Zbrojnych RP na zgodność z wymaganiami założeń taktyczno-technicznych.
ZAKŁAD SILNIKÓW I INŻYNIERII EKSPLOATACJI
- Badania silników spalinowych na stanowiskach dynamometrycznych o mocy do 1250 kW, w tym pomiary:
- prędkości i momentu obrotowego;
- zużycia paliwa;
- składu oraz zadymienia spalin;
- szybkozmiennych przebiegów ciśnienia;
- rozkładu temperatury z wykorzystaniem termometrów elektrycznych, pirometrów i kamer termowizyjnych;
- rozkładu temperatury z wykorzystaniem pirometrów i kamer termowizyjnych,
- badania trwałościowe.
- Badanie pojazdów i ich zespołów w zakresie:
- mechatroniki i diagnostyki silników i układów napędowych;
- diagnostyki układów klimatyzacji;
- diagnostyki układów zasilania;
- układów filtracji powietrza dolotowego;
- drogowego zużycia paliwa;
- wibroakustyki;
- hałasu zewnętrznego i wewnętrznego;
- geometrii punktów bazowych podwozia i nadwozia.
- Badania pojazdów elektrycznych i hybrydowych w warunkach drogowych oraz laboratoryjnych
w zakresie bilansu energetycznego, sprawności przetwarzania energii, zużycia energii i paliwa,
badania na stanowisku rolkowym – pojazdy o masie do 1000 kg w układzie do 6 x 6. - Badania hybrydowych układów napędowych w warunkach laboratoryjnych z wykorzystaniem hamowni podwoziowej.
- Badania materiałów filtracyjnych z wykorzystaniem licznika cząstek stałych.
- Badania struktury energetycznej hybrydowych układów napędowych.
- Skanowanie 3D małych i dużych obiektów przestrzennych z wykorzystaniem skanera oraz techniki fotogrametrycznej, ocena deformacji obiektów uszkodzonych, ocena dokładności produkcji elementów w stosunku do modelu CAD.
- Wytwarzanie przyrostowe (AM) prototypowych elementów maszyn z wykorzystaniem precyzyjnego druku 3D w technologii SLA.
- Badania paliw alternatywnych do silników spalinowych.
- Badania w zakresie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii.
- Badania silników w niskiej temperaturze w komorze chłodniczej do temperatury -25ºC.
- Projektowanie, budowa i testowanie specjalistycznych urządzeń do diagnozowania silników, układów napędowych i geometrii pojazdów.
- Badania właściwości użytkowych materiałów konstrukcyjnych (składu chemicznego, mikrostruktury, twardości, stereometrii powierzchni, odporności na zużycie w warunkach tarcia, badania właściwości zmęczeniowych, odporności na korozję).
- Pomiary twardości metodą Vickersa i Rockwella.
- Precyzyjne spawanie, mikrospawanie, mikronapawanie i mikrocięcie laserowe różnych stopów metali w 2D oraz 3D z wykorzystaniem nowoczesnych stanowisk laserowych – zastosowanie w inżynierii produkcji oraz naprawach elementów maszyn i urządzeń.
- Znakowanie laserowe elementów maszyn i urządzeń ze stopów metali, drewna, szkła, ceramiki, skóry, tworzyw sztucznych.
- Teksturowanie laserowe w skali mikro i makro elementów maszyn i urządzeń do zastosowań w różnych gałęziach przemysłu, a w szczególności w motoryzacji, lotnictwie, rolnictwie, przemyśle zbrojeniowym itp.
- Realizacja nowoczesnych procesów oczyszczania bezstykowego, w tym ablacyjnego oczyszczania laserowego warstwy powierzchniowej różnych materiałów i elementów maszyn – zastosowanie w inżynierii produkcji i naprawach elementów maszyn i urządzeń.
- Badania laboratoryjne w zakresie odporności warstw wierzchnich i powłok na zużycie w warunkach tarcia.
- Procesy regeneracji elementów maszyn i urządzeń (TIG, PTA, MIG/MAG, lutowanie, natryskiwanie cieplne).
ZAKŁAD MATERIAŁÓW PĘDNYCH I SMARÓW
- Opracowanie konstrukcji porowatych łożysk ślizgowych nowej generacji.
- Badania nośności i trwałości samosmarownych łożysk ślizgowych.
- Badania modelowych węzłów tribologicznych, właściwości warstwy wierzchniej i laserowych metod jej obróbki (w tym badania charakterystyk mikro/nano właściwości mechanicznych i tribologicznych powierzchni).
- Badania twardości mechanicznych cienkich warstw metodą sklerometryczną.
- Badanie modułu Younga cienkich warstw.
- Badania morfologii powierzchni w skali nano.
- Badania przyczepności powłok metodą zarysowania powierzchni.
- Testy tribologiczne na aparacie typu pin/ball on disc (ruch obrotowy i posuwisto-zwrotny), typu rolka-klocek oraz na aparacie czterokulowym.
- Badania właściwości powierzchniowych w układzie ciecz-ciało stałe, ciecz-gaz, ciecz-ciecz.
- Projektowanie, modernizacja i badania urządzeń do magazynowania, transportowania i dystrybucji produktów naftowych oraz paliw alternatywnych.
- Badania procesów starzenia paliw i olejów smarnych.
- Badania jakościowe i ilościowe płynów eksploatacyjnych (w tym badania widm FTIR (również na mikroskopie IR), SAA, badania mikroskopowe EPI i DIA, BF, DF, POL, DIC Nomarski, fluorescencja, interferometria).
- Badania właściwości reologicznych olejów smarnych.
- Badania normatywnych właściwości paliw, olejów, smarów i płynów specjalnych.
- Badania oddziaływania płynów eksploatacyjnych na materiały konstrukcyjne, w tym na elastomery.
- Badania korozji elektrochemicznej.
- Badania kwalifikacyjne prototypów sprzętu logistycznego przeznaczonego dla Sił Zbrojnych RP na zgodność z wymaganiami założeń taktyczno-technicznych.