ZAKŁAD INŻYNIERII POJAZDÓW I TRANSPORTU

  • Określanie wymiarów geometrycznych i parametrów masowych pojazdów.
  • Badania właściwości dynamicznych pojazdów:
    • pomiary siły uciągu;
    • pomiary prędkości maksymalnej, minimalnej oraz intensywności rozpędzania;
    • pomiary oporów ruchu (próba wybiegu, holowanie badanego pojazdu);
    • badania płynności jazdy i drgań oddziałujących na kierowcę (osoby jadące).
  • Badania skuteczności układu hamulcowego:
    • pomiary drogi hamowania;
    • pomiary opóźnienia hamowania;
    • pomiary sił lub momentów hamowania;
    • badania układu ABS;
    • wyznaczanie naprężeń w elementach przenoszących moment hamowania;
    • badania zjawisk akustycznych towarzyszących hamowaniu.
  • Badania statycznych właściwości ogumienia:
    • odporności na znoszenie boczne;
    • sztywności kierunkowej;
    • poślizgów w strefie styku opony z podłożem, w złożonych stanach obciążeń (znoszenie, hamowanie).
  • Badania dynamicznych właściwości ogumienia prowadzone przy wykorzystaniu stanowiska dwubębnowego, przyczepy dynamometrycznej i głowicy pomiarowej:
    • badania oporu toczenia;
    • pomiary sił przenoszonych przez ogumione koła w trakcie ich toczenia ze znoszeniem bocznym, podczas hamowania i skręcania;
    • badania współpracy ogumienia z nierównościami drogi;
    • wyznaczanie współczynnika przyczepności w funkcji poślizgu koła;
    • badania stanu nagrzewania powłoki opony.
  • Badania modelowe i eksperymentalne pojazdu:
    • badania stanu obciążenia elementów układu nośnego, jezdnego i zawieszenia pojazdu w warunkach wymuszenia losowego i deterministycznego;
    • pomiary naprężeń występujących w wybranych węzłach konstrukcji pojazdów;
    • modernizacja i doskonalenie konstrukcji pojazdów;
    • badania w aspekcie kształtowania odporności udarowej pojazdów;
    • dobór ogumienia i zawieszenia do pojazdu.
  • Badania kierowalności i stateczności:
    • badania zwrotności: pomiary najmniejszej i obrysowej średnicy zawracania;
    • badania sił na kole kierowniczym – podczas jazdy na wprost przy przejeżdżaniu przez nierówność typu „występ” oraz w ruchu po torze krzywoliniowym;
    • badania stateczności kierunkowej w ruchu po torze prostoliniowym, kołowym i torach krzywoliniowych.
  • Badania bezpieczeństwa użytkowników pojazdów:
    • modelowanie i badania eksperymentalne zderzeń z udziałem niechronionych użytkowników ruchu drogowego z pojazdami oraz pasażerów pojazdów (w tym dzieci) przy małych prędkościach jazdy;
    • testy zderzeniowe pojazdów, ocena obciążeń działających na uczestników zdarzenia;
    • analizy w zakresie rekonstrukcji zdarzeń z udziałem środków transportu drogowego (przy użyciu zaawansowanych technik symulacji komputerowej PC Crash, V-Sim) oraz oceny stanu technicznego zespołów pojazdów;
    • skanowanie odkształceń powypadkowych pojazdów.
  • Badania drgań podłoża wywołanych ruchem pojazdów – identyfikacja pojazdów.
  • Badania i diagnozowanie ogniw samochodów elektrycznych i hybrydowych.
  • Badania kwalifikacyjne prototypów sprzętu i pojazdów dla Sił Zbrojnych RP na zgodność z wymaganiami założeń taktyczno-technicznych.

 


ZAKŁAD SILNIKÓW I INŻYNIERII EKSPLOATACJI

  • Badania silników spalinowych na stanowiskach dynamometrycznych o mocy do 1250 kW, w tym pomiary:
    • prędkości i momentu obrotowego;
    • zużycia paliwa;
    • składu oraz zadymienia spalin;
    • szybkozmiennych przebiegów ciśnienia;
    • rozkładu temperatury z wykorzystaniem termometrów elektrycznych, pirometrów i kamer termowizyjnych;
    • rozkładu temperatury z wykorzystaniem pirometrów i kamer termowizyjnych,
    • badania trwałościowe.
  • Badanie pojazdów i ich zespołów w zakresie:
    • mechatroniki i diagnostyki silników i układów napędowych;
    • diagnostyki układów klimatyzacji;
    • diagnostyki układów zasilania;
    • układów filtracji powietrza dolotowego;
    • drogowego zużycia paliwa;
    • wibroakustyki;
    • hałasu zewnętrznego i wewnętrznego;
    • geometrii punktów bazowych podwozia i nadwozia.
  • Badania pojazdów elektrycznych i hybrydowych w warunkach drogowych oraz laboratoryjnych
    w zakresie bilansu energetycznego, sprawności przetwarzania energii, zużycia energii i paliwa,
    badania na stanowisku rolkowym – pojazdy o masie do 1000 kg w układzie do 6 x 6.
  • Badania hybrydowych układów napędowych w warunkach laboratoryjnych z wykorzystaniem hamowni podwoziowej.
  • Badania materiałów filtracyjnych z wykorzystaniem licznika cząstek stałych.
  • Badania struktury energetycznej hybrydowych układów napędowych.
  • Skanowanie 3D małych i dużych obiektów przestrzennych z wykorzystaniem skanera oraz techniki fotogrametrycznej, ocena deformacji obiektów uszkodzonych, ocena dokładności produkcji elementów w stosunku do modelu CAD.
  • Wytwarzanie przyrostowe (AM) prototypowych elementów maszyn z wykorzystaniem precyzyjnego druku 3D w technologii SLA.
  • Badania paliw alternatywnych do silników spalinowych.
  • Badania w zakresie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii.
  • Badania silników w niskiej temperaturze w komorze chłodniczej do temperatury -25ºC.
  • Projektowanie, budowa i testowanie specjalistycznych urządzeń do diagnozowania silników, układów napędowych i geometrii pojazdów.
  • Badania właściwości użytkowych materiałów konstrukcyjnych (składu chemicznego, mikrostruktury, twardości, stereometrii powierzchni, odporności na zużycie w warunkach tarcia, badania właściwości zmęczeniowych, odporności na korozję).
  • Pomiary twardości metodą Vickersa i Rockwella.
  • Precyzyjne spawanie, mikrospawanie, mikronapawanie i mikrocięcie laserowe różnych stopów metali w 2D oraz 3D z wykorzystaniem nowoczesnych stanowisk laserowych – zastosowanie w inżynierii produkcji oraz naprawach elementów maszyn i urządzeń.
  • Znakowanie laserowe elementów maszyn i urządzeń ze stopów metali, drewna, szkła, ceramiki, skóry, tworzyw sztucznych.
  • Teksturowanie laserowe w skali mikro i makro elementów maszyn i urządzeń do zastosowań w różnych gałęziach przemysłu, a w szczególności w motoryzacji, lotnictwie, rolnictwie, przemyśle zbrojeniowym itp.
  • Realizacja nowoczesnych procesów oczyszczania bezstykowego, w tym ablacyjnego oczyszczania laserowego warstwy powierzchniowej różnych materiałów i elementów maszyn – zastosowanie w inżynierii produkcji i naprawach elementów maszyn i urządzeń.
  • Badania laboratoryjne w zakresie odporności warstw wierzchnich i powłok na zużycie w warunkach tarcia.
  • Procesy regeneracji elementów maszyn i urządzeń (TIG, PTA, MIG/MAG, lutowanie, natryskiwanie cieplne).

 


ZAKŁAD MATERIAŁÓW PĘDNYCH I SMARÓW

  • Opracowanie konstrukcji porowatych łożysk ślizgowych nowej generacji.
  • Badania nośności i trwałości samosmarownych łożysk ślizgowych.
  • Badania modelowych węzłów tribologicznych, właściwości warstwy wierzchniej i laserowych metod jej obróbki (w tym badania charakterystyk mikro/nano właściwości mechanicznych i tribologicznych powierzchni).
  • Badania twardości mechanicznych cienkich warstw metodą sklerometryczną.
  • Badanie modułu Younga cienkich warstw.
  • Badania morfologii powierzchni w skali nano.
  • Badania przyczepności powłok metodą zarysowania powierzchni.
  • Testy tribologiczne na aparacie typu pin/ball on disc (ruch obrotowy i posuwisto-zwrotny), typu rolka-klocek oraz na aparacie czterokulowym.
  • Badania właściwości powierzchniowych w układzie ciecz-ciało stałe, ciecz-gaz, ciecz-ciecz.
  • Projektowanie, modernizacja i badania urządzeń do magazynowania, transportowania i dystrybucji produktów naftowych oraz paliw alternatywnych.
  • Badania procesów starzenia paliw i olejów smarnych.
  • Badania jakościowe i ilościowe płynów eksploatacyjnych (w tym badania widm FTIR (również na mikroskopie IR), SAA, badania mikroskopowe EPI i DIA, BF, DF, POL, DIC Nomarski, fluorescencja, interferometria).
  • Badania właściwości reologicznych olejów smarnych.
  • Badania normatywnych właściwości paliw, olejów, smarów i  płynów specjalnych.
  • Badania oddziaływania płynów eksploatacyjnych na materiały konstrukcyjne, w tym na elastomery.
  • Badania korozji elektrochemicznej.
  • Badania kwalifikacyjne prototypów sprzętu logistycznego przeznaczonego dla Sił Zbrojnych RP na zgodność z wymaganiami założeń taktyczno-technicznych.