W dniach 1-5 września 2025 r. dr inż. Janusz Chojnowski oraz doktorant mgr inż. Grzegorz Szamrej z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej odbyli wizytę naukowo-szkoleniową w Universitat Politècnica de València (UPV) w Hiszpanii w ramach programu Erasmus+ Staff Mobility for Training. Opiekunem pobytu był prof. Antonio García Martínez z Instytutu CMT – Clean Mobility and Thermofluids – światowej klasy specjalista działający w obszarach dekarbonizacji transportu.

Celem mobilności było zapoznanie się ze strukturą organizacyjną uczelni i laboratoriami prowadzącymi zaawansowane badania nad silnikami spalinowymi oraz paliwami alternatywnymi (amoniak, metanol, wodór). Program obejmował również spotkania z ekspertami firmy AVL w zakresie projektowania stanowisk badawczych, wizyty w laboratoriach badań ogniw bateryjnych, a także dyskusje dotyczące metod diagnostyki optycznej i nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Pracownicy WIM mieli także okazję uczestniczyć w obronie pracy doktorskiej poświęconej tematyce silników dual-fuel RCCI – „Pathways to improve emissions and performance of Dual-Mode Dual-Fuel engine during transient operation” autorstwa Álvaro Fogué Robles.

Podczas wizyty przedstawiono dorobek naukowy WAT i Wydziału Inżynierii Mechanicznej, w tym m.in. projekt HybridT-II dotyczący demonstratorów hybrydowych układów napędowych, projekt EDF CALIPSO w obszarze energetyki i obronności, a także aktualne badania doktoranckie z zakresu układów dwupaliwowych i koncepcji RCCI. Wskazano również potencjalne pola współpracy, obejmujące m.in. badania nad wojskowymi napędami hybrydowymi, testy w komorach niskotemperaturowych, analizy LCA i TCO dla potrzeb dekarbonizacji transportu, a także wspólne projekty w ramach programów HORIZON, EDA i EDF.

W trakcie pobytu omówiono także szeroki zakres tematyczny obejmujący m.in. systemy niskoemisyjnych układów napędowych, strategie dekarbonizacji transportu ciężkiego, prezentację projektów LTC, a także wizyty w laboratoriach diagnostyki rozpylania i termodynamiki. Szczególną uwagę poświęcono wymianie doświadczeń między zespołami badawczymi, co stworzyło przestrzeń dla przyszłych wspólnych publikacji, wymiany doktorantów oraz praktyk w ramach Erasmus+.

Wspólne inicjatywy stanowią szansę na rozwój nowatorskich rozwiązań w obszarze transportu zrównoważonego i energetyki. Partnerstwo między naszymi instytucjami pokazuje, jak efektywna może być wymiana akademicka i współpraca badawcza, która poszerzyła kompetencje oraz doświadczenie zarówno pracowników, jak i doktorantów. Liczymy, że dalsze działania będą owocne i przyniosą wymierne korzyści dla obu stron.