Przedstawiciele jednostek współpracujących w ramach CWOD. Osoby stojące obok siebie, pozujące do zdjęcia. Obok rollupy IPiT i CWOD.
Fot. 1. Przedstawiciele jednostek współpracujących w ramach CWOD.

W dniu 12.06.2024. odbyło się ostatnie, uroczyste posiedzenie Komitetu Sterującego projektu „Centrum Wiedzy o Dostępności (CWOD), podsumowujące jego realizację.

W posiedzeniu wzięli udział:

ze strony WAT:

  1. Dr hab. inż. Jerzy Jackowski, prof. WAT, Kierownik Projektu,
  2. Dr hab. inż. Mirosław Gidlewski, prof. WAT,
  3. Iwona Klimek,
  4. Piotr Kwitowski, Koordynator CWOD;

ze strony Instytutu Transportu Samochodowego (ITS):

  1. Prof. dr hab. inż. Andrzej Świderski, Zastępca Dyrektora ITS,
  2. Dr Beata Stasiak-Cieślak, Koordynatorka CWOD ze strony ITS;

ze strony Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (UKSW):

  1. Dr Dominik Gołuch, Koordynator CWOD ze strony UKSW.

Posiedzenie Komitetu Sterującego (KS) odbyło się po zatwierdzeniu przez Instytucję Pośredniczącą (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – NCBR) końcowego Wniosku o płatność. Projekt skończył się 29.12.2023 r.

Kierownik Projektu, Pan prof. Jerzy Jackowski podziękował wszystkim Partnerom, a za ich pośrednictwem całemu zespołowi naukowo-badawczo-organizacyjnemu Projektu, za wytężoną i owocną pracę podczas realizacji Projektu. Jak podkreślił Pan prof. Jackowski: „to dzięki dobrej, partnerskiej współpracy, zaangażowaniu oraz chęci wzajemnego zrozumienia i wsparcia Projekt zakończył się sukcesem, a wszystkie zamierzone efekty zostały zrealizowane. Nasz projekt jest unikalny w skali kraju. Centrum Wiedzy o Dostępności w obszarze transportu i mobilności osób o szczególnych potrzebach (OSP), jest jedyne w Polsce. Dodatkowym, wyróżniającym nas aspektem jest interdyscyplinarność podejścia do problemu mobilności OSP, gdzie spotkały się i owocnie współdziałają nauki inżynierskie oraz społeczne”.

Pozostali członkowie KS oraz uczestnicy posiedzenia również podkreślali dobrą, partnerską atmosferę realizacji Projektu oraz osiągnięcie, w wielu obszarach z naddatkiem, wszystkich celów, wskaźników i założonych rezultatów.

Najważniejsze wskaźniki osiągnięte w Projekcie:

Wskaźniki produktu:

  1. Liczba centrów wiedzy o dostępności objętych wsparciem – osiągnięte w 100%.
  2. Liczba inicjatyw w zakresie dostępności projektowania uniwersalnego zrealizowanych przez Centrum – osiągnięte w 100%.
  3. Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – osiągnięte w 100%.
  4. Liczba osób z grupy pośredniej objętych szkoleniami specjalistycznymi – osiągnięte w 131,67%.
  5. Liczba pracowników kadry dydaktycznej objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia – osiągnięte w 104%.
  6. Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami – osiągnięte w 100%.
  7. Zatrudnienie w wymiarze ½ etatu osoby z niepełnosprawnością miejsce wykonywania pracy WAT – osiągnięte w 100%.
  8. Zatrudnienie w wymiarze 1 etatu osoby z niepełnosprawnością – miejsce wykonywania pracy ITS – osiągnięte w 100%.

Wskaźniki rezultatu:

  1. Liczba centrów wiedzy o dostępności funkcjonujących po zakończeniu projektu – osiągnięte w 100%.
  2. Liczba pracowników uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje dydaktyczne – osiągnięte w 118,18%.

W ramach projektu:

  1. Opracowano programy nauczania i sylabusy promujące wiedzę o dostępności i projektowaniu uniwersalnym w zakresie transportu i mobilności dla studentów I i II stopnia na jednolitych studiach magisterskich na kierunku Psychologia.
  2. Przygotowano programy szkoleniowe dla różnych grup odbiorców spośród otoczenia społeczno-gospodarczego, dla studentów i woluntariuszy dotyczącego obsługi osób o  szczególnych potrzebach w  przemieszczaniu się.

Dodatkowo:

  1. Zorganizowano ogólnopolski konkurs dla młodzieży ze szkół średnich pod honorowym patronatem Rektora-Komendanta WAT.
  2. Przygotowano opracowania, które będą upublicznione do powszechnego użytku, z zakresu wiedzy o  dostępności do transportu i mobilności (zespół prof. Mirosława Gidlewskiego).
  3. Powołano i są prowadzone dwa Punkty Informacyjno-Konsultacyjne dla OSP w WAT i ITS.
  4. Uczestniczono w targach dostępności w Opolu w 2022 r. oraz konferencji dotyczącej projektowania uniwersalnego dla osób o  szczególnych potrzebach w 2023 r.
  5. Nawiązano współpracę przy realizacji Projektu z wiodącymi ekspertami z zakresu dostępności do transportu i mobilności z czołowych polskich uczelni.
  6. Reprezentowano CWOD na dwóch konferencjach „Automotive safety” w 2022 i 2024 r.
  7. Opracowano koncepcje innowacyjnych, nowych produktów i standardów dla usług w obszarze transportu i mobilności zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Zgłoszono w tym obszarze 4 wnioski patentowe i 4 wzory użytkowe.
  8. Zorganizowano ogólnopolską Konferencję szkoleniowo-naukową pt. „Mobilność osób o  szczególnych potrzebach”, wspólnie z PEFRON. Konferencja będzie się odbywała cyklicznie, co dwa lata.
  9. Nawiązano współpracę z przedsiębiorstwami zajmującymi się dostosowywaniem sprzętu i urządzeń transportowych do potrzeb osób o szczególnych potrzebach.
  10. Przeprowadzono remonty, dostosowujące budynki Instytutu Pojazdów i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT oraz Instytutu Transportu Samochodowego, do potrzeb OSP.

Kierownik projektu prof. Jerzy Jackowski
Fot. 2. Kierownik projektu prof. Jerzy Jackowski.