1. Grupa studentów przy symulatorze jazdy samochodem, ćwicząca jazdę z ograniczeniami wzroku.
Fot. 1. Grupa studentów przy symulatorze jazdy samochodem, ćwicząca jazdę z ograniczeniami wzroku

W grudniu br. zakończyło się szkolenie „Mobilność osób o szczególnych potrzebach (OSP) z wykorzystaniem środków transportu indywidualnego”, w którym uczestniczyło 20 studentów ze specjalności „biomechatronika i sprzęt rehabilitacyjny” kierunku „biocybernetyka i inżynieria biomedyczna” realizowanego na Wydziale Inżynierii Mechanicznej.

Szkolenie zorganizował i zrealizował zespół współpracowników CWoD w składzie:

  • dr inż. Piotr Szurgott – Prodziekan ds. Kształcenia
  • dr inż. Kamil Sybilski – Dyrektor Instytutu Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej;
  • dr inż. Michał Stankiewicz – Kierownik Zakładu Inżynierii Obliczeniowej i Biomedycznej;
  • mgr inż. Tomasz Mantur.

Szkolenie obejmowało 12 godzin zajęć, w tym: 4 godziny zajęć on-line, 4 godziny wykładów i 4 godziny ćwiczeń praktycznych. Podczas zajęć poruszano tematykę projektowania uniwersalnego oraz mobilności osób o szczególnych potrzebach. Studenci mieli możliwość poznać wybrane urządzenia adaptacyjne dla kierowców/pasażerów osób o szczególnych potrzebach, jak również przetestować je w praktyce. Podczas zajęć praktycznych z wykorzystaniem symulatorów geriatrycznych dostępnych w laboratorium Centrum Studenci mogli przekonać się jakie wyzwania wiążą się m.in. z procesem starzenia się oraz różnego rodzaju niepełnosprawnościami i ograniczeniami wynikającymi z różnych przyczyn (wypadek, choroba, szczególna sytuacja, np. ciąża).

Symulator starości pomagają naśladować typowe dolegliwości wieku starszego, takie jak niedowład połowiczny, problemy ze wzrokiem, ból pleców i kolan, zesztywnienie stawów, duszności oraz zaburzenia sensoryczne, w tym słuchu. W skład zestawu wchodzą specjalne okulary i słuchawki, które symulują choroby wzroku i pogorszenie słuchu, pozwalając użytkownikom doświadczyć, jak to jest żyć z tymi ograniczeniami. Symulator składa się z szeregu elementów, które zakładane odpowiednio na ciało człowieka powodują występowanie oraz symulowanie różnych problemów wieku starczego u osoby młodej oraz zdrowej fizycznie.

Serdecznie dziękujemy studentom za zainteresowanie tą ważną tematyką i zachęcamy pozostałe grupy do zgłaszania chęci udziału w szkoleniach tematycznych organizowanych przez CWoD!

Autor tekstu: Piotr Szurgott, Michał Stankiewicz, Tomasz Mantur
Fot. Anna Szurgott

2. Grupa studentów przy symulatorze jazdy samochodem, ćwicząca jazdę w różnych, niekorzystnych warunkach drogowych.
Fot. 2. Grupa studentów przy symulatorze jazdy samochodem, ćwicząca jazdę w różnych, niekorzystnych warunkach drogowych

3. Widok ekranów symulatora jazdy samochodem, pokazujący zasymulowaną sytuację drogową.
Fot. 3. Widok ekranów symulatora jazdy samochodem, pokazujący zasymulowaną sytuację drogową

Studentka rozwiązuje test mając na dłoni symulator problemów z ruchomością dłoni.
Fot. 4. Symulator upośledzenia funkcji dłoni (m.in. choroba Parkinsona, starcze drżenie rąk, itp.).

5. Grupa studentów przy stole z różnego rodzaju demonstratorami symulowania ograniczeń ruchu i funkcji motorycznych człowieka.
Fot. 5. Grupa studentów przy stole z różnego rodzaju demonstratorami symulowania ograniczeń ruchu i funkcji motorycznych człowieka

6. Student poruszający się na wózku elektrycznym z zasymulowanymi ograniczeniami wzroku i założonym kombinezonem symulującym ograniczenia wieku starczego. W tle roll-up Centrum Wiedzy o Dostępności WAT.
Fot. 6. Studenci poruszający się na różnych wózkach inwalidzkich z7nbsp;zasymulowanymi ograniczeniami wzroku i założonym kombinezonem symulującym ograniczenia wieku starczego.

7. Studentka z założonymi na dłonie symulatorami drżenia rąk.
Fot. 7. Studentka z założonymi na dłonie symulatorami drżenia rąk