W dniu 26 marca 2025 r. zespół Centrum Wiedzy o Dostępności poprowadził warsztaty z tematyki projektowania uniwersalnego i dostępności środków transportu osobistego i indywidualnego. Uczestnikami byli uczniowie 86. Liceum Ogólnokształcącego im. Batalionu „Zośka” w Warszawie. Spotkanie zorganizowano w budynku Instytutu Pojazdów i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT, gdzie znajduje się punkt informacyjno-konsultacyjny oraz pracownia dydaktyczna Centrum.

Uczestnicy warsztatów przysłuchujący się prelekcji doktora inżyniera Mateusza Ziubińskiego dotyczącej projektowania uniwersalnego i bezpieczeństwa środków transportu, na dalekim planie prelegent, ekran projekcyjny z wyświetlonym slajdem oraz banery reklamowe Instytutu Pojazdów i Transportu oraz Centrum Wiedzy o Dostępności.
Fot. 1. Wykład dr. inż. Mateusza Ziubińskiego dotyczący projektowania uniwersalnego i bezpieczeństwa środków transportu

Warsztaty składały się z modułów: teoretycznego i praktycznego. W ramach modułu teoretycznego prelekcję na temat projektowania uniwersalnego oraz dostępności i bezpieczeństwa środków transportu indywidualnego przeprowadził dr inż. Mateusz Ziubiński. Poruszone zostały zagadnienia związane z obserwowanymi na przestrzeni ostatnich dekad zmianami w projektowaniu samochodów, a także tendencje rozwojowe w systemach bezpieczeństwa czynnego i biernego, które istotnie wpływają na komfort użytkowania pojazdów przez osoby o szczególnych potrzebach.

Uczniowie stojący przed budynkiem Instytutu Pojazdów i Transportu, po prawej stronie specjalistyczne środki transportu indywidualnego osób o szczególnych potrzebach.
Fot. 2. Moduł praktyczny warsztatów z wykorzystaniem specjalistycznych środków indywidualnego transportu osób o szczególnych potrzebach

Mgr inż. Tomasz Mantur odpowiadał za realizację modułu praktycznego, który pozwolił słuchaczom na własnej skórze przekonać się z  jakimi problemami i  barierami mierzą się na co dzień osoby o szczególnych potrzebach. Uczestnicy warsztatów mieli również możliwość zapoznania się z  obsługą i  operowaniem wózkami inwalidzkimi, skuterami i wózkami elektrycznymi oraz specjalistycznymi rowerami trójkołowymi. Uczniowie mieli także okazję przymierzyć tzw. symulator starości służący do uświadamiania o potencjalnych zmianach w możliwościach ciała człowieka, zachodzącymi wraz z wiekiem.

Jeden z uczniów z założonym symulatorem starości oraz okularami ograniczającymi pole widzenia zapoznający się z ograniczeniami związanymi z wiekiem.
Fot. 3. Jeden z uczestników szkolenia poznający ograniczenia związane z wiekiem po założeniu symulatora starości

Spotkanie zakończono pokazem badań bezpieczeństwa pasażerów samochodu w zakresie zderzeń z małymi prędkościami. Uczniowie szkoły ponadpodstawowej z dużym zaangażowaniem i zaciekawieniem uczestniczyli w warsztatach, dzięki czemu zakończyli je bogatsi o nową wiedzę i  doświadczenia.

Uczniowie uczestniczący w warsztatach siedzący za stołami, słuchujący informacji o badaniach prowadzonych w Instytucie Pojazdów i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej. Po prawej prelegent – doktor inżynier Mateusz Ziubiński stojący przy platformie do badania zderzeń z małymi prędkościami.
Fot. 4. Zapoznanie z badaniami prowadzonymi w Instytucie Pojazdów i Transportu z wykorzystaniem platformy do badania zderzeń z małymi prędkościami

Współpraca pomiędzy Wojskową Akademią Techniczną, a szkołami ponadpodstawowymi stwarza świetne warunki do propagowania zagadnień związanych z projektowaniem uniwersalnym i dostępnością. Takie działania stanowią jedną z misji funkcjonowania Centrum Wiedzy o Dostępności WAT.

Opracowali:
Mateusz Ziubiński, Grzegorz Trawiński
Fotografie: Agnieszka Trześniowska