1. Katalog pracodawców 2024/2025.
Fot. 1. Biuro Karier

Biuro Karier przygotowało dla studentów Wojskowej Akademii Technicznej Katalogi Branżowe na rok 2024/2025. Znajdziecie w nich ofertę ponad 48 firm z różnych branż oraz sektorów gospodarki wraz z opisami profili działalności, kluczowymi kompetencjami i wymaganiami stawianymi wobec przyszłych pracowników.

Wszystkim Czytelnikom życzymy powodzenia w poszukiwaniu ciekawej i perspektywicznej pracy, jak również wartościowych i interesujących staży oraz praktyk. Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja okaże się pomocna przy wyborze dalszej drogi rozwoju zawodowego.

Zapraszamy do lektury i życzymy powodzenia w znalezieniu satysfakcjonującej pracy!

Strona z Katalogami pracodawców: https://kariera.wat.edu.pl/katalog-2024-2025/

Post na Facebooku BKA

Post na Instagramie BKA

1. Przedstawiciele szkół i WAT - grupowe zdjęcie, osoby stoją obok siebie, w tle flaga Polski, Nato oraz Godło.
Fot. 1. Przedstawiciele szkół średnich, których WAT objął patronatem

Licea oraz zespoły szkół ponadpodstawowych z całej Polski dołączyły do grona szkół objętych patronatem naukowym Wojskowej Akademii Technicznej. Uczennicom i uczniom otwiera to drogę do ponadprzeciętnego kształcenia, unikatowych lekcji, warsztatów i zajęć obejmujących przedmioty politechniczne, humanistyczno-społeczne i podstawy wojskowości. Dla WAT to okazja do specjalistycznego przygotowania przyszłych kandydatów na studia.

Porozumienia o współpracy między Akademią a szkołami podpisali 15 stycznia 2025 r. prorektor ds. studenckich WAT dr hab. Monika Szyłkowska, prof. WAT oraz dyrektorzy 7 placówek. Sygnatariusze umów zobowiązali się do wspólnego działania na rzecz rozwoju i edukacji młodzieży, propagowania wiedzy politechnicznej i z zakresu wojskowości oraz przygotowywania przyszłych kadr na potrzeby polskiej nauki i gospodarki oraz polskiego społeczeństwa.

„Współpraca Wojskowej Akademii Technicznej ze szkołami patronackimi jest bardzo aktywna. Jesteśmy otwarci na potrzeby uczniów, w których widzimy naszych przyszłych studentów. Warto, aby uczennice i uczniowie szkół ponadpodstawowych osiągali drugi poziom kształcenia; są wśród nich także potencjalni naukowcy. Dlatego zachęcamy, żeby wybrali Wojskową Akademię Techniczną, a najlepszych studentów, żeby budowali karierę naukową” – mówiła prorektor ds. studenckich dr hab. Monika Szyłkowska, prof. WAT.

Prorektor zadeklarowała pełne zaangażowanie w realizacji wspólnych przedsięwzięć dydaktyczno-naukowych. Podkreśliła, że w ramach ośmiu wydziałów Akademia oferujemy szeroki wybór studiów wojskowych i cywilnych, zarówno na kierunkach politechnicznych, jak i społecznych, a studenci mają możliwość wszechstronnego rozwoju. Akademia dysponuje nowoczesną bazą naukowo-dydaktyczną oraz laboratoriami i pracowniami specjalistycznymi. Dodała, że podpisanie porozumień w siedzibie Akademii i wspólne zwiedzanie wybranych laboratoriów jest również szansą na to, aby dyrektorzy szkół patronackich z różnych części kraju mogli wymienić się doświadczeniami i podzielić wypracowanymi przez siebie rozwiązaniami wielu wspólnych zagadnień.

Patronat Wojskowej Akademii Technicznej otrzymały następujące szkoły:

  • LXXXVI Liceum Ogólnokształcące im. Batalionu „Zośka” w Warszawie reprezentowane przez Katarzynę Zajączkowską,
  • Zespół Szkół Technicznych w Kole reprezentowany przez Katarzynę Poronin,
  • Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Pruszkowie reprezentowane przez Iwonę Pych,
  • Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju reprezentowany przez Magdalenę Czyżykiewicz w imieniu dyrektor Marii Aleksander-Pisz,
  • Zespół Szkół Ekonomicznych i Mundurowych im. gen. Władysława Andersa w Chełmie reprezentowany przez Edytę Chudobę,
  • Zespół Szkół Ekonomiczno-Technicznych im. Kombatantów Ziemi Lwóweckiej w Rakowicach Wielkich reprezentowany przez Marka Łukasika,
  • II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Raciborzu reprezentowane przez Macieja Malinowskiego.

Ofertę naukowo-dydaktyczną Wojskowej Akademii Technicznej przedstawił Wiesław Szczygielski, koordynator współpracy WAT ze szkołami. Łącznie już 166 szkół jest objętych patronatem naukowym WAT.

W ramach patronatu naukowcy i studenci z Wojskowej Akademii przyjeżdżają do szkół, aby prowadzić tam wykłady i warsztaty, a uczennice i uczniowie odwiedzają WAT. Specjalnie dla nich organizowany jest Dzień Otwarty WAT, podczas którego odbywają się pokazy fizyczne, chemiczne i elektroniczne, można zwiedzić laboratoria wydziałowe i obejrzeć sprzęt wojskowy. Pierwszy Dzień Otwarty (dla wszystkich chętnych) odbędzie się 29 marca 2025 roku. Drugie takie wydarzenie, kierowane bezpośrednio do współpracujących szkół, zorganizowane zostanie w czerwcu.

Na mocy zawartego porozumienia nauczyciele akademiccy Wojskowej Akademii Technicznej poprowadzą w szkołach zajęcia pokazowe. Współpraca będzie dotyczyć również udzielania konsultacji i pomocy w doborze treści programowych zajęć, dostarczania prasy wydawanej przez WAT oraz publikacji o charakterze naukowym, które mogą być pomocne w procesie dydaktycznym.

Strony zobowiązały się do współorganizowania konkursów i imprez o charakterze naukowym i poznawczym dla uczniów i studentów (olimpiady, festiwale nauki, dni otwarte itp.) oraz udziału studentów w spotkaniach naukowo-edukacyjnych i promocyjnych oraz wydarzeniach patriotycznych organizowanych przez poszczególne szkoły.

Podczas wizyty w Wojskowej Akademii Technicznej goście zwiedzili Instytut Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej – Pracownię Wirtualnej Rzeczywistości i Analizy Ruchu na Wydziale Inżynierii Mechanicznej oraz Instytut Techniki Uzbrojenia na Wydziale Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa.

Karolina Duszczyk
fot. Mariusz Maciejewski, IMiIO WIM WAT

Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM.
Fot. 2. Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM

Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM.
Fot. 3. Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM

Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM.
Fot. 4. Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM

Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM.
Fot. 5. Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM

Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM.
Fot. 6. Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM

Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM.
Fot. 7. Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM

Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM.
Fot. 8. Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM

Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM.
Fot. 9. Przedstawiciele szkół patronackich WAT zapoznają się z zapleczem sprzętowym w IMiIO WIM

1. Grupa studentów przy symulatorze jazdy samochodem, ćwicząca jazdę z ograniczeniami wzroku.
Fot. 1. Grupa studentów przy symulatorze jazdy samochodem, ćwicząca jazdę z ograniczeniami wzroku

W grudniu br. zakończyło się szkolenie „Mobilność osób o szczególnych potrzebach (OSP) z wykorzystaniem środków transportu indywidualnego”, w którym uczestniczyło 20 studentów ze specjalności „biomechatronika i sprzęt rehabilitacyjny” kierunku „biocybernetyka i inżynieria biomedyczna” realizowanego na Wydziale Inżynierii Mechanicznej.

Szkolenie zorganizował i zrealizował zespół współpracowników CWoD w składzie:

  • dr inż. Piotr Szurgott – Prodziekan ds. Kształcenia
  • dr inż. Kamil Sybilski – Dyrektor Instytutu Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej;
  • dr inż. Michał Stankiewicz – Kierownik Zakładu Inżynierii Obliczeniowej i Biomedycznej;
  • mgr inż. Tomasz Mantur.

Szkolenie obejmowało 12 godzin zajęć, w tym: 4 godziny zajęć on-line, 4 godziny wykładów i 4 godziny ćwiczeń praktycznych. Podczas zajęć poruszano tematykę projektowania uniwersalnego oraz mobilności osób o szczególnych potrzebach. Studenci mieli możliwość poznać wybrane urządzenia adaptacyjne dla kierowców/pasażerów osób o szczególnych potrzebach, jak również przetestować je w praktyce. Podczas zajęć praktycznych z wykorzystaniem symulatorów geriatrycznych dostępnych w laboratorium Centrum Studenci mogli przekonać się jakie wyzwania wiążą się m.in. z procesem starzenia się oraz różnego rodzaju niepełnosprawnościami i ograniczeniami wynikającymi z różnych przyczyn (wypadek, choroba, szczególna sytuacja, np. ciąża).

Symulator starości pomagają naśladować typowe dolegliwości wieku starszego, takie jak niedowład połowiczny, problemy ze wzrokiem, ból pleców i kolan, zesztywnienie stawów, duszności oraz zaburzenia sensoryczne, w tym słuchu. W skład zestawu wchodzą specjalne okulary i słuchawki, które symulują choroby wzroku i pogorszenie słuchu, pozwalając użytkownikom doświadczyć, jak to jest żyć z tymi ograniczeniami. Symulator składa się z szeregu elementów, które zakładane odpowiednio na ciało człowieka powodują występowanie oraz symulowanie różnych problemów wieku starczego u osoby młodej oraz zdrowej fizycznie.

Serdecznie dziękujemy studentom za zainteresowanie tą ważną tematyką i zachęcamy pozostałe grupy do zgłaszania chęci udziału w szkoleniach tematycznych organizowanych przez CWoD!

Autor tekstu: Piotr Szurgott, Michał Stankiewicz, Tomasz Mantur
Fot. Anna Szurgott

2. Grupa studentów przy symulatorze jazdy samochodem, ćwicząca jazdę w różnych, niekorzystnych warunkach drogowych.
Fot. 2. Grupa studentów przy symulatorze jazdy samochodem, ćwicząca jazdę w różnych, niekorzystnych warunkach drogowych

3. Widok ekranów symulatora jazdy samochodem, pokazujący zasymulowaną sytuację drogową.
Fot. 3. Widok ekranów symulatora jazdy samochodem, pokazujący zasymulowaną sytuację drogową

Studentka rozwiązuje test mając na dłoni symulator problemów z ruchomością dłoni.
Fot. 4. Symulator upośledzenia funkcji dłoni (m.in. choroba Parkinsona, starcze drżenie rąk, itp.).

5. Grupa studentów przy stole z różnego rodzaju demonstratorami symulowania ograniczeń ruchu i funkcji motorycznych człowieka.
Fot. 5. Grupa studentów przy stole z różnego rodzaju demonstratorami symulowania ograniczeń ruchu i funkcji motorycznych człowieka

6. Student poruszający się na wózku elektrycznym z zasymulowanymi ograniczeniami wzroku i założonym kombinezonem symulującym ograniczenia wieku starczego. W tle roll-up Centrum Wiedzy o Dostępności WAT.
Fot. 6. Studenci poruszający się na różnych wózkach inwalidzkich z7nbsp;zasymulowanymi ograniczeniami wzroku i założonym kombinezonem symulującym ograniczenia wieku starczego.

7. Studentka z założonymi na dłonie symulatorami drżenia rąk.
Fot. 7. Studentka z założonymi na dłonie symulatorami drżenia rąk

Grupa osób wyróznionych w konkursie, laureaci stoją obok siebie w sali kinowej WAT, przodem do zgromadzonych gości.
Fot. 1. Wręczenie nagród Ministra Obrony Narodowej

W ramach IV edycji konkursu o nagrodę Ministra Obrony Narodowej za realizację projektu Bezzałogowego Systemu Powietrznego, Bezzałogowego Systemu Lądowego lub Bezzałogowego Systemu Morskiego do zastosowań związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa, dwa zespoły składające się z członków Koła Naukowego Budowy Maszyn Automatyzacji i Robotyki znalazły się w gronie laureatów:

  • II miejsce w kategoria BSL wsparcie – projekt Bezzałogowy Robot Obronny „BRO”, zespół w składzie: Oskar Kokociński (lider), sierż. pchor. Mateusz Mazur, kpr. pchor. Konrad Niżnik, st. kpr. pchor. Dominik Kępa;
  • Wyróżnienie w kategorii BSL rozpoznawcze – projekt: Samojezdna Maszyna Wykrywania Min MINOTAUR, zespół w składzie: sierż. pchor. Mateusz Mazur (lider), kpr. pchor. Paweł Rzeźnik, kpr. pchor. Maciej Styczyński, kpr. pchor. Jakub Szczepańczyk.

 

Serdecznie gratulujemy laureatom, którzy potrafili połączyć pasję oraz wiedzę z umiejętnościami praktycznymi. Dzięki temu zrealizowane przez nich projekty zostały docenione przez ekspertów. Poza rywalizacją, ucztą naukową oraz osobistym sukcesem uczestników konkurs ma również charakter wymierny dla laureatów. Za zajęcie: I. miejsca w konkursie uczestnicy otrzymali 50 000 PLN, II. miejsca – 25 000 PLN, III. miejsca – 10 000 PLN, wyróżnienia – 5000 PLN.

Jednocześnie zapraszamy i zachęcamy studentów do uczestnictwa w pracach Koła Naukowego Budowy Maszyn Automatyzacji i Robotyki działającego przy Zakładzie Centrum Robotów Mobilnych. Wyniki konkursu po raz kolejny pokazały pokazują, że w Instytucie Robotów i Konstrukcji Maszyn, w którym prężnie działa Koło, łączymy teorie z  praktyką, a specjalność Projektowanie i Sterowanie Maszyn gwarantuje uzyskanie praktycznej wiedzy, która gwarantuje sukces na rynku pracy.

Karol Cieślik
fot. Piotr Konieczny, Oskar Kokociński

Grupa osób wyróznionych w konkursie, laureaci stoją obok siebie w sali kinowej WAT, przodem do zgromadzonych gości.
Fot. 2. Wręczenie nagród Ministra Obrony Narodowej

Grupa osób wyróznionych w konkursie, laureaci stoją obok siebie w sali kinowej WAT, przodem do zgromadzonych gości.
Fot. 3. Wręczenie nagród Ministra Obrony Narodowej

Statuetka dla laureatów konkursu Ministra Obrony Narodowej.
Fot. 4. Statuetka dla laureatów konkursu Ministra Obrony Narodowej

Grupa osób wyróznionych w konkursie, laureaci stoją obok siebie w holu sali kinowej WAT, w tle banery WAT
Fot. 5. Wręczenie nagród Ministra Obrony Narodowej