W dniu 26 marca 2025 r. zespół Centrum Wiedzy o Dostępności poprowadził warsztaty z tematyki projektowania uniwersalnego i dostępności środków transportu osobistego i indywidualnego. Uczestnikami byli uczniowie 86. Liceum Ogólnokształcącego im. Batalionu „Zośka” w Warszawie. Spotkanie zorganizowano w budynku Instytutu Pojazdów i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT, gdzie znajduje się punkt informacyjno-konsultacyjny oraz pracownia dydaktyczna Centrum.

Uczestnicy warsztatów przysłuchujący się prelekcji doktora inżyniera Mateusza Ziubińskiego dotyczącej projektowania uniwersalnego i bezpieczeństwa środków transportu, na dalekim planie prelegent, ekran projekcyjny z wyświetlonym slajdem oraz banery reklamowe Instytutu Pojazdów i Transportu oraz Centrum Wiedzy o Dostępności.
Fot. 1. Wykład dr. inż. Mateusza Ziubińskiego dotyczący projektowania uniwersalnego i bezpieczeństwa środków transportu

Warsztaty składały się z modułów: teoretycznego i praktycznego. W ramach modułu teoretycznego prelekcję na temat projektowania uniwersalnego oraz dostępności i bezpieczeństwa środków transportu indywidualnego przeprowadził dr inż. Mateusz Ziubiński. Poruszone zostały zagadnienia związane z obserwowanymi na przestrzeni ostatnich dekad zmianami w projektowaniu samochodów, a także tendencje rozwojowe w systemach bezpieczeństwa czynnego i biernego, które istotnie wpływają na komfort użytkowania pojazdów przez osoby o szczególnych potrzebach.

Uczniowie stojący przed budynkiem Instytutu Pojazdów i Transportu, po prawej stronie specjalistyczne środki transportu indywidualnego osób o szczególnych potrzebach.
Fot. 2. Moduł praktyczny warsztatów z wykorzystaniem specjalistycznych środków indywidualnego transportu osób o szczególnych potrzebach

Mgr inż. Tomasz Mantur odpowiadał za realizację modułu praktycznego, który pozwolił słuchaczom na własnej skórze przekonać się z  jakimi problemami i  barierami mierzą się na co dzień osoby o szczególnych potrzebach. Uczestnicy warsztatów mieli również możliwość zapoznania się z  obsługą i  operowaniem wózkami inwalidzkimi, skuterami i wózkami elektrycznymi oraz specjalistycznymi rowerami trójkołowymi. Uczniowie mieli także okazję przymierzyć tzw. symulator starości służący do uświadamiania o potencjalnych zmianach w możliwościach ciała człowieka, zachodzącymi wraz z wiekiem.

Jeden z uczniów z założonym symulatorem starości oraz okularami ograniczającymi pole widzenia zapoznający się z ograniczeniami związanymi z wiekiem.
Fot. 3. Jeden z uczestników szkolenia poznający ograniczenia związane z wiekiem po założeniu symulatora starości

Spotkanie zakończono pokazem badań bezpieczeństwa pasażerów samochodu w zakresie zderzeń z małymi prędkościami. Uczniowie szkoły ponadpodstawowej z dużym zaangażowaniem i zaciekawieniem uczestniczyli w warsztatach, dzięki czemu zakończyli je bogatsi o nową wiedzę i  doświadczenia.

Uczniowie uczestniczący w warsztatach siedzący za stołami, słuchujący informacji o badaniach prowadzonych w Instytucie Pojazdów i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej. Po prawej prelegent – doktor inżynier Mateusz Ziubiński stojący przy platformie do badania zderzeń z małymi prędkościami.
Fot. 4. Zapoznanie z badaniami prowadzonymi w Instytucie Pojazdów i Transportu z wykorzystaniem platformy do badania zderzeń z małymi prędkościami

Współpraca pomiędzy Wojskową Akademią Techniczną, a szkołami ponadpodstawowymi stwarza świetne warunki do propagowania zagadnień związanych z projektowaniem uniwersalnym i dostępnością. Takie działania stanowią jedną z misji funkcjonowania Centrum Wiedzy o Dostępności WAT.

Opracowali:
Mateusz Ziubiński, Grzegorz Trawiński
Fotografie: Agnieszka Trześniowska

Dzień specjalności w IMiIO - studenci wraz z prowadzącymi Dzień specjalności w sali nr 51.
Fot. 1. Dzień specjalności w IMiIO

24 marca 2025 roku odbyło się spotkanie informacyjne dla studentów dotyczące specjalności Techniki Komputerowe w Inżynierii Mechanicznej realizowanej przez Instytut Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej. Wydarzenie było częścią Dni Specjalności Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT.

W ramach spotkania studenci mieli możliwość zapoznania się z obszarem działalności Instytutu oraz przede wszystkim z zakresem przedmiotów realizowanych w ramach specjalności. Szczegółową charakterystykę kierunku, najciekawsze prace dyplomowe oraz wybrane osiągnięcia studentów zaprezentował dr inż. Michał Kucewicz.

Istotną częścią wydarzenia były wystąpienia absolwentów, którzy przedstawili swoją historię rozwoju i zatrudnia, a także omówili w jaki sposób specjalność pomogła im w osiągnięciu zawodowych sukcesów. Wskazali również kluczową wiedzę i umiejętności, które obecnie powinien posiadać absolwent kończący kierunek Mechanika i Budowa Maszyn.

Dzień Specjalności w IMiIO zakończyły odpowiedzi kadry WAT i zaproszonych gości na pytania studentów uczestniczących w spotkaniu oraz ogólna dyskusja w mniejszych podgrupach na tematy interesujące studentów.

 

Dzień specjalności w IMiIO - studenci wraz z prowadzącymi Dzień specjalności w sali nr 51.
Fot. 2. Dzień specjalności w IMiIO

Dzień specjalności w IMiIO - studenci wraz z prowadzącymi Dzień specjalności w sali nr 51.
Fot. 3. Dzień specjalności w IMiIO

Dzień specjalności w IMiIO - studenci wraz z prowadzącymi Dzień specjalności w sali nr 51.
Fot. 4. Dzień specjalności w IMiIO

Dzień specjalności w IMiIO - studenci wraz z prowadzącymi Dzień specjalności w sali nr 51.
Fot. 5. Dzień specjalności w IMiIO

Dzień specjalności w IMiIO - studenci wraz z prowadzącymi Dzień specjalności w sali nr 51.
Fot. 6. Dzień specjalności w IMiIO

Pojazdy pokazywane w ramach Dnia Specjalności stojące przed budynkiem 23.
Fot. 1. Dzień specjalności w IPiT – wystawiane pojazdy przed budynkiem 23

W dniu 24 marca 2025 r. odbył coroczny Dzień Specjalności dla studentów cywilnych kierunków Mechanika i  budowa maszyn oraz Logistyka (profil ogólnoakademicki). Słuchacze studiów pierwszego stopnia od 5 semestru realizują kształcenie w trybie specjalnościowym, ukierunkowując rozwój swojej wiedzy i kompetencji pod planowaną po zakończeniu studiów karierę zawodową. Dzień Specjalności to okazja do zapoznania się z ofertą poszczególnych Instytutów Wydziału Inżynierii Mechanicznej w zakresie profilowanych przez nie specjalności.

Spotkanie ze studentami w Instytucie Pojazdów i Transportu poprowadził Zastępca Dyrektora Instytutu ds. Kształcenia – dr inż. Piotr Szczawiński. Przedstawiciele kadry Instytutu zaprezentowali kluczowe informacje o poszczególnych specjalnościach:

  • dla studentów kierunku Mechanika i budowa maszyn specjalność Pojazdy samochodowe i specjalne przedstawił dr inż. Mateusz Ziubiński,
  • dla studentów kierunku Logistyka (profil ogólnoakademicki) zostały przedstawione specjalności: Logistyka i ekologia płynów eksploatacyjnych (ppłk dr inż. Krzysztof Gocman) oraz Logistyka w motoryzacji (dr inż. Janusz Chojnowski, dr inż. Wojciech Chrzanowski, mgr inż. Olga Gajda).

 

Po części informacyjnej, zakończonej sesją pytań i odpowiedzi, studenci mogli zapoznać się z  bazą laboratoryjną Instytutu, a w szczególności z wystawą pojazdów i platform autonomicznych oraz specjalnych, zorganizowaną z udziałem Partnerów współpracujących z Instytutem. Interesujące pokazy nowoczesnych rozwiązań technologicznych przybliżyły wszystkim zainteresowanym zagadnienia, które będą stanowić treści zajęć praktycznych, realizowanych w ramach przedmiotów specjalnościowych. Kierujemy serdeczne podziękowania dla:

  • Firmy CHEMA DS oraz Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i  Samochodowej, za prezentację platformy autonomicznej KUNA i  robota Boston Dynamics SPOT,
  • Firmy Scania za prezentację nowego modelu ciągnika siodłowego,
  • Sieci Badawczej Łukasiewicz-Przemysłowego Instytutu Motoryzacji za prezentację zautomatyzowanej platformy badawczej do rozwoju i testów systemów autonomii pojazdowej.

 

Zapraszamy do zapoznania się z galerią z Dnia Specjalności. Mamy nadzieję, że informacje przedstawione w trakcie spotkania wspomogą wszystkich studentów w  procesie wyboru specjalności do realizacji w decydującej fazie studiów. Liczymy, że z jak najliczniejszymi grupami będziemy spotykać się na zajęciach już od października!

Opracowali:
Mateusz Ziubiński, Grzegorz Trawiński
Fotografie: Tomasz Mantur

 

Studenci stojący przed budynkiem 23, na dalszym planie wystawiane podczas pokazu pojazdy.
Fot. 2. Dzień specjalności w IPiT – Studenci zapoznający się z wystawianymi pojazdami

Nowy kierunek studiów - Międzynarodowy transport samochodowy; ulotka informacyjna.
Fot. 3. Dzień specjalności w IPiT – ogólny widok na strefę pokazu pojazdów przed budynkiem 23

Zapoznanie z automatyzowaną platformą badawczą do rozwoju i testów systemów autonomii pojazdowej, na pierwszym planie studenci, za nimi pokazywany pojazd.
Fot. 4. Dzień specjalności w IPiT – automatyzowana platforma badawcza do rozwoju i testów systemów autonomii pojazdowej

Studenci stojący przy automatyzowanej platformie badawczej do rozwoju i testów systemów autonomii pojazdowej, zapoznający się z jej wyposażeniem.
Fot. 5. Dzień specjalności w IPiT – Studenci zapoznający się z wyposażeniem platformy

Pojazd autonomiczny KUNA stojący na parkingu przed budynkiem 23 – obok stojący studenci przysłuchujący się przekazywanym informacjom o tym pojeździe.
Fot. 6. Dzień specjalności w IPiT – Platforma autonomiczna KUNA

Pojazd autonomiczny KUNA podczas prezentacji dynamicznej jego możliwości, obok przyglądający się studenci.
Fot. 7. Dzień specjalności w IPiT – pokaz możliwości platformy autonomicznej KUNA

Zapoznanie z ciągnikiem siodłowym Scania -na pierwszym planie stojący studenci, za nimi widoczna otwarta kabina ciągnika.
Fot. 8. Dzień specjalności w IPiT – zapoznanie z ciągnikiem siodłowym Scania

Jeden ze studentów podnoszący kabinę ciągnika siodłowego Scania.
Fot. 9. Dzień specjalności w IPiT – podnoszenie kabiny ciągnika

Pośrodku ciągnik siodłowy Scania z podniesiona kabiną (widok od tyłu pojazdu), po obu stronach ciągnika studenci przyglądający się zespołowi napędowemu.
Fot. 10. Dzień specjalności w IPiT – zespół napędowy ciągnika po podniesieniu kabiny

Pojazd z napędem elektrycznym ZEFIR stojący przed budynkiem Instytutu Pojazdów i Transportu.
Fot. 11. Dzień specjalności w IPiT – pojazd z napędem elektrycznym ZEFIR ze sterowaniem za pomocą joysticka

Komputer wraz z joystickiem do sterowania pojazdem ZEFIR umieszczone w kabinie samochodu, na dalszym planie studenci oglądający pojazd.
Fot. 12. Dzień specjalności w IPiT – komputer wraz z joystickiem do sterowania pojazdem

Pojazd AWR stojący przed budynkiem 23, dookoła niego przyglądający się mu studenci.
Fot. 13. Dzień specjalności w IPiT – Pojazd AWR

Studenci zapoznający się z wyposażeniem pojazdu AWR.
Fot. 14. Dzień specjalności w IPiT – Studenci zapoznający się z wyposażeniem AWR

Robot Boston Dynamics SPOT stojący na miejscu pokazu przed budynkiem 23, na dalszym planie inne pokazywane pojazdy oraz oglądający je studenci.
Fot. 15. Dzień specjalności w IPiT – Robot Boston Dynamics SPOT

Pokaz możliwości poruszania się robota Boston Dynamics SPOT, obok stojący studenci przyglądający się pokazowi.
Fot. 16. Dzień specjalności w IPiT – Pokaz możliwości robota Boston Dynamics SPOT

Delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l'Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS).
Fot. 1. Delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l’Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS).

W dniach 17–21 marca 2025 roku delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej, w składzie: dr inż. Janusz Chojnowski oraz doktoranci SDR WAT mgr inż. Grzegorz Szamrej i mgr inż. Paweł Kacperkiewicz, odbyła wizytę w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l’Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS), będącym częścią włoskiego Consiglio Nazionale delle Ricerche (CNR). Wyjazd został zrealizowany w ramach programu Erasmus+.

CNR to kluczowa włoska instytucja publiczna wspierająca badania naukowe i technologiczne. Założona w 1923 roku, prowadzi działalność w siedmiu głównych obszarach badawczych, obejmujących nauki biomedyczne, fizyczne, chemiczne, inżynieryjne, rolnicze, społeczne oraz nauki o  Ziemi i środowisku.

Instytut STEMS koncentruje się na badaniach nad zrównoważonymi technologiami energetycznymi i mobilnością. Wśród kluczowych obszarów działalności Instytutu znajdują się:

  • zaawansowane układy napędowe – optymalizacja systemów silnikowych, w tym technologii hybrydowych i elektrycznych,
  • rozwój pojazdów autonomicznych na poziomie 3–5,
  • dostępność i ergonomia pojazdów – badania nad poprawą komfortu użytkowania,
  • alternatywne źródła energii – wykorzystanie wodoru, biopaliw oraz odnawialnych źródeł energii w transporcie i  przemyśle,
  • optymalizacja procesów energetycznych – rozwój metod modelowania i symulacji złożonych układów energetycznych,
  • redukcja emisji i zrównoważony transport – innowacyjne materiały i technologie zwiększające efektywność energetyczną.

Podczas wizyty delegacja WAT uczestniczyła w  zajęciach laboratoryjnych i  współpracowała z  ekspertami STEMS. Naukowcy z WIM brali udział w spotkaniach technicznych i warsztatach, podczas których omawiano najnowsze osiągnięcia w dziedzinie zrównoważonych technologii energetycznych oraz systemów mobilności.

W trakcie wizyty przedstawiono także możliwości badawcze Instytutu Pojazdów i Transportu WAT, aktualnie realizowane projekty oraz wyniki badań nad zasilaniem silników dual-fuel biopaliwami wzbogacanymi wodorem. Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem i przyczyniła się do owocnej wymiany doświadczeń.

CNR wyraziło gotowość do współpracy w następujących obszarach:

  • organizacja staży dla studentów WAT w ramach programu Erasmus+;
  • udział naukowców WAT w badaniach i projektach CNR na zasadach PostDoc w ramach programu stypendialnego Marii Skłodowskiej-Curie;
  • współpraca w zakresie opracowywania i realizacji projektów badawczych, zarówno polsko-włoskich, jak i finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetów przeznaczonych na rozwój technologii obronnych (w tym EDA i NATO);
  • współpraca w zakresie badań nad rozwojem technologii silników ciężkich oraz zastosowanie silników spalinowych w transporcie dalekobieżnym na zasadach transferu wiedzy z badań realizowanych w STEMS na silnikach pojazdów osobowych lekkich.

Wspólne działania mogą przyczynić się do rozwoju innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie zrównoważonego transportu i energetyki. Współpraca między instytucjami jest przykładem udanej wymiany akademickiej i działań na rzecz badań naukowych, które wzbogaciły wiedzę i doświadczenie naszej kadry oraz doktorantów. Mamy nadzieję na owocną współpracę, przynoszącą dalsze korzyści obu instytucjom.

Delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l'Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS).
Fot. 2. Delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l’Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS).

Delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l'Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS).
Fot. 3. Delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l’Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS).

Delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l'Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS).
Fot. 4. Delegacja z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej w Neapolu w Istituto di Scienze e Tecnologie per l’Energia e la Mobilità Sostenibili (STEMS).